عضو شورای فنی فدراسیون بوکس گفت: برای پیشرفت بوکس به سه اصل مهم یعنی همگانی شدن، اقتصادی و برند کردن نیازمند هستیم، اما هیچگاه این اصول‌ها اجرایی نشدند.
کد خبر: ۶۷۵۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲ 03 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فارس ، رضا مهدی‌پور معمولا کم حرف می‌زند، اما وقتی که حرف بزند طوفان به راه می‌اندازد، وی که چند ماهی است در شورای فنی فدراسیون بوکس حضور دارد حرف‌هایی می‌زند که خیلی از آن‌ها جای تامل دارد، طوری که این طور به نظر می‌رسد که بوکس در یک تنگنای تاریخی قرار گرفته است.

مهدی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزش فارس در کرمانشاه، توضیحاتی در خصوص ناکامی تیم ملی بوکس ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا و همچنین وضعیت فروتن گل‌آرا و سالار غلامی در تیم ملی را تشریح کرد.

فارس- بوکس ایران در بازی های آسیایی جاکارتا یکی از بدترین نتایج خود را کسب کرد، این رشته از بازی ها 1990 که در تمامی دوره‌ها حضور داشت و به جزو سال 2002 که نتوانست مدال کسب کند، در بقیه دوره‌ها توانسته بود که چند مدال کسب کند، اما در این دوره حتی یک برنز را کسب نکرد تا یکی از بدترین نتایج خود را به جا بگذارد.

مهدی پور- بوکس ایران از لحاظ سرمایه بدنی دچار مشکل است یعنی اگر اکبر احدی، مرتضی یزدانی هم هدایت تیم ازبکستان را در بازی‌های آسیایی قبول می‌کردند همان چهار مدال طلایی که این تیم در جاکارتا از آن خود کرده بود کسب می‌کردند، پس ما در زمینه مربیگری مشکل خاصی نداریم، اما در خصوص بازیکن دارای محدودیت هستیم که همین مسئله موجب شد در جاکارتا نتایج خوبی نگیریم.

*فدراسیون در خصوص ناکامی‌های تیم ملی در بازی‌های جاکارتا مقصر نبود

فارس- اکبر احدی سرمربی تیم ملی بعد از بازی‌های جاکارتا عنوان کرده بود برای انتخاب ترکیب تیم از سوی برخی افراد تحت فشار قرار گرفته بود، پس از مطرح شدن این ادعاها، برخی مدعی بودند که فدراسیون به صورت مستقیم در مسائل درونی تیم دخالت می‌کرد.

مهدی پور- فدراسیون را ملاک ناکامی‌های تیم ملی در جاکارتا نبینید، فدراسیون در این زمینه مقصر نبود، بوکس در سطح کلان دچار تغییر و تحول شده بود و ثوری حدود 9 ماه است ریاست فدراسیون را تحویل گرفته است پس نمی‌شود تمام تقصیرها را متوجه وی کرد. بنده به ثوری اعتماد دارم و می‌دانم که وی توانایی درست کردن بوکس را دارد، الان هم در نظر داریم یک مربی خارجی خوب برای تیم ملی انتخاب کنیم تا وضعیت را تغییر دهیم.

فارس- یعنی اکبر احدی از تیم ملی می‌رود؟

مهدی پور- خیر، احدی جایی نمی‌رود و اگر مربی خارجی هم بیاید ایشان باز در کنار تیم ملی خواهد بود.

فارس- موضوع دیگری که پس از بازی‌های آسیایی جاکارتا در فضای رسانه‌ای مطرح شد این بود که بازیکنان تیم ملی رزمی کار بودند نه بوکسور، آیا این مساله را تایید می‌کنید یا خیر؟

مهدی پور- نمی‌شد گفت آن‌ها بوکسور نبودند به هر حال شاید رزمی هم کار می‌کردند، اما در اصل متعلق به بوکس بودند، البته این ادعا یک شیطنت خبری بود که از سوی برخی نشریات مطرح شد.

*صدا و سیما هیچ قدمی برای ورزش بوکس برنمی‌دارد

فارس- آیا می‌توان گفت ناطق رئیس سابق فدراسیون در ناکامی‌های اخیر بوکس نقش دارد، وی نزدیک به یک ربع قرن رئیس فدراسیون بوکس بود؛ زمان زیادی که حاصل چندانی برای بوکس ایران نداشت؛ مخالفان نیز می‌گفتند زمان آغاز ریاست ناطق در فدارسیون بوکس مواجه شد با استقلال کشور قزاقستان از روسیه، اما بوکس قزاقستان آن چنان پیشرفت کرد که جزو مدعیان این رشته در جهان شد و بوکس ایران هنوز لنگ یک مدال آسیایی است.

مهدی پور- این بحث جامع است و مربوط به الان نیست که بگوییم ناطق موجب ناکامی‌های اخیر بوکس است. خیلی از مسائل در افت بوکس تاثیرگذار هستند، به عنوان مثلا صدا و سیما هیچ قدمی برای ما برنمی‌دارد، وقتی همراه با تیم ملی جوانان در رقابت‌هایی در کشور آذربایجان برگزار شد مقام کسب کردیم صدا و سیما از ما دعوت نکرد. تا زمانی که زیبایی‌های بوکس به نمایش گذاشته نشود، نباید انتظار داشته باشیم سالن‌های بوکس مملو از جمعیت شود، برای پیشرفت بوکس به سه اصل مهم یعنی همگانی شدن، اقتصادی و برند کردن نیازمند هستیم، اما هیچگاه این اصول‌ها اجرایی نشدند.

فارس- البته سال گذشته صحبت از این بود که قرار است رقابت‌های بوکس از شبکه سه سیما یا شبکه تخصصی ورزش پخش شود؛ رشته‌ای که به خاطر ذات خشن و جلوگیری از اشاعه آن از هنگام پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون حق پخش در رسانه‌ها را ندارد.

مهدی پور- نقش صدا و سیما و برنامه‌های ورزشی را در موفقیت‌های امروز رشته‌های ورزشی، نمی‌توان نادیده گرفت، اما اگر بوکس ورزش است چرا اجازه پخش تلویزیونی و تبلیغات را ندارد؟ اگر هم یک رشته ورزشی نیست پس چرا فعالیت می‌کند؟ امیدوارم مسؤولان تکلیف ما را مشخص کنند و بگویند ما باید چه کار کنیم.

فارس- شاید اگر فدراسیون از قدرت لابی‌گری بیشتری برخوردار بود بوکس حق پخش از تلویزیون را پیدا می‌کرد.

مهدی پور- معنای لابی‌گری چیزی دیگری است فدراسیون در یک سری مسائل به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و به همکاری و حمایت ویژه وزارت ورزش نیازمند است، به نظرم این مسئله فقط با دخالت مستقیم وزیر حل خواهد شد.

*اگر گل‌آرا به بازی‌های آسیایی می‌رفت شانس کسب مدال را داشت

فارس- قبل از اینکه بازی‌های آسیایی جاکارتا برگزار شود اکبر احدی در گفت‌و‌گو با برنامه ورزشی رکورد، از فروتن گل‌آرا دعوت کرده بود دوباره به تیم ملی بوکس برگردد، اما این بوکسور پس از قهرمانی در رقابت‌های انتخابی و راه‌یابی به اردوهای تیم ملی‌، یک دفعه و بدون هیچ توضیحی از تیم کنار گذاشته شد، آیا در جریان این موضوع هستید؟

مهدی پور- در آن مقطع تصمیم در خصوص نفرات تیم ملی بر عهده رئیس فدراسیون و شورای فنی نبود، یعنی احدی خودش تصمیم می‌گرفت که چه کسی در تیم باشد، ثوری هم دخالت نمی‌کرد و دست سرمربی را باز گذاشته بود تا جای هیچ بهانه‌ای نباشد، البته نظر احدی این بود اگر گل‌آرا به بازی‌های آسیایی هم می‌رفت هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتاد.

فارس- اما گل‌آرا مدعی بود احدی به خاطر انتقاد برخی افراد مجبور شده است او را از تیم ملی کنار بگذارد.

مهدی پور- بنده شخصا در جریان خط خوردن گل‌آرا نبودم، احدی خودش مسؤولیت تیم ملی را برعهده داشت و هیچ کس در کارش دخالت نمی‌کرد، اما خودم احساس می‌کنم اگر گل‌آرا به بازی‌های آسیایی می‌رفت شانس کسب مدال را داشت.

فارس- در خصوص مهاجرت سالار غلامی کاپیتان کرمانشاهی تیم ملی بوکس به کانادا صحبت کنیم؛ البته گفته می‌شود این بوکسور برای حضور در لیگ حرفه‌ای به این کشور سفر کرده است و پس از مدتی دوباره به ایران بر می‌گردد؛ اما سئوال اصلی این است که آیا همان اتفاقی که برای اکبری، کارکردی رخ داد و آن‌ها حق بازگشت به ایران را پیدا نکردند برای غلامی هم تابلوی ورود ممنوع همیشگی به تیم ملی ایران برای نصب می‌شود؟

مهدی پور- تا جایی‌که خبر دارم غلامی برای حضور در لیگ حرفه‌ای به کانادا سفر کرده است و اگر در مسئله باشگاهی فعالیت داشته باشد مشکل خاصی وجود ندارد، البته باید متذکر شوم حتما از وجود غلامی در ترکیب تیم ملی استفاده می‌شود چون هم جوان است و هم پتانسیل‌های بالایی دارد که برای بوکس ایران یک نعمت بزرگ محسوب می‌شود.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار