رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از گزش ۲۲۰ نفر توسط مار و عقرب در نیمه ابتدای امسال خبر داد.
کد خبر: ۶۷۵۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶ 03 November 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دکتر وریا رحیمی  با اشاره به گزش 484 نفر توسط مار و عقرب در سال گذشته گفت: نیمه ابتدای امسال نیز 220 مورد گزیدگی توسط مار و عقرب در سطح استان گزارش شده است.

وی افزود: علی رغم اینکه بیشترین تعداد گزیدگی در نیمه ابتدای سال که فصول گرم سال است رخ می‌دهد، خوشبختانه شاهد کاهش آمار گزش هستیم و امیدواریم تا پایان سال نیز در مجموع این روند کاهشی ادامه داشته باشد.

رحیمی این کاهش آمار گزیدگی را مرهون انجام برخی اقدامات از جمله سم‌پاشی در مناطق زلزله‌زده دانست و افزود: عمده سمپاشی‌ها در مناطق گرمسیر از جمله گیلانغرب و قصرشیرین انجام شده است.

وی افزود: بیشتری آمار گزیدگی نیز به ترتیب مربوط به همین شهرها است و گیلانغرب و قصرشیرین با توجه به آب و هوای گرمسیری بیشترین موارد گزیدگی در استان را دارند.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه سم مار و عقرب هر دو می تواند کشنده باشد، گفت: افراد در صورت گزش توسط این دو موجود باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه و پادزهر دریافت کنند.

رحیمی گزیدگی مار و عقرب در نواحی سر و صورت را بسیار خطرناک دانست و تصریح کرد: در این موارد زمان برای نجات فرد بسیار حائز اهمیت است و باید بدون کمترین فرصت سوزی فرد به مراکز درمانی منتقل شود.

وی افزود: در خصوص گزیدگی در نواحی تحتانی بدن باید مقداری بالاتر از محل گزش توسط یک باند پهن(ترجیحا پارچه) بسته شود و طوری باشد که خونرسانی به اندام آسیب دیده دچار اختلال نشود و بهتر است هر 20 دقیقه یکبار باند باز و مجددا بسته شود.

رحیمی در خصوص هرنوع خراش محل گزش و مکیدن آن هشدار داد و افزود: مکیدن محل گزش می تواند موجب مسمومیت افرادی که اقدام به این کار می کنند، شود.

وی با بیان اینکه مارهای منطقه غرب کشور شناخته شده هستند گفت: زهر هر مار متفاوت است و پادزهر خود را دارد و افرادی که گزیده شدند با گفتن مشخصات ظاهری مار می توانند به استفاده از پادزهر درست آن کمک کنند.

این مسئول افزود: برخلاف مارها سم عقرب ها یکی است و کشندگی عقرب تنها به بزرگی و کوچکی آن بستگی دارد و هرچه عقرب بزرگتر باشد، سم آن نیز کشنده تر است.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار