فرشته نویدی کارشناس مددکاری اجتماعی وخانواده
کد خبر: ۶۷۳۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۳ 27 October 2018

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:وقتی خداوند انسان را آفرید سکوتی بی حاصل او را نپسندید و به او خواندن آموخت و انسان به نام خداوند و برفراز فرشتگان ایستاد!
از آن روز شرح دل های مثنوی هفتاد کاغذ شد و سکوت آن ها نیز مقدمه غوغا!اینک کلمات آرام و بی صدا درکنار هم می نشینند تا جمله ها رافریاد کنند!اهل قلم اندوه پنهان خویش را در سکوت و درکسوت آشکار می سازند.تا با نوشتن:برای دردها:درمان بسازند.و این چنین است قلم قابل قصم خوردن حق تعالی می شود.که فرموده است.

<<ن والقلم ومایسطرون…قسم به قلم و آنچه می نویسید.و امروزقلم خود را درست میگیرم تا برای دردها درمانی بسازم.امی خواهم در مورد موضوع زباله گردی :که در میان زنان و کودکان و مردان به عنوان یک شغل نمود پیدا کرده است بنویسم.و اول از کودکان زباله گردی شروع میکنم که زندگی آن ها در میان زباله ها است.امروزه اگر کوچه و خیابان های ایران را خوب نگاه کنید.کودکانی را می بینیدکه در میان زباله به دنبال زندگی می گردند.می بینیم و عبورمی کنیم. هوای زباله بسیارآلوده است. و شیوع بیماری های مثل ایدز و هپاتیت در معرض خطر کودکان زباله گرد است و شاید ندانیم که چه برسراین کودکان و آینده آن ها می آید.

و وقتی این کودکان را می بینم.خود خجالت می کشم. و دلم پر از دردمی شود که در هوای سرد که لباس گرم بر تن و به شدت یخ زده اند،این ها کودکانی هستنند که به جای اینکه به مدرسه بروند و درس بخوانند.لابه لای اشغال ها در حال جمع کردن زباله ها هستند.این کودکان :کودکانی هستنند.که یابی سرپرست هستنند یابد سرپرست ویا خانواده توان مخارج زندگی آن ها را ندارند.البته کودکان بدسرپرست فرق کوچکی با کودکان بی سرپرست دارند.که کودکان بدسرپرست والدین آن ها توان نگهداری آنان را به دلیل مختلف ازجمله اعتیاد ندارند.

و کودکان خود را مجبور به کارهای ازجمله زباله گردی می کنند،و حتی درآمد آن ها را گرفته و مصرف مواد خود می رسانند.این کودکان بدسرپرست حداقل سرپناهی برای شب دارند.از کودکان زباله گرد که بگذریم.نوبت به مردان وزنان زباله گردی است.که اگرخوب نگاه کرده باشی مردان زباله گردی رامی بینید که تا کمر غم شده اند داخل سطل های آهنی زباله و یک به یک پلاستیک های سیاه را بیرون می آورند.و یک پارچه سیاه که بوی بد و کثیف زباله ها اذیتش نکند.و دست هایش که بدون دستکش لابه لای زباله دنبال یه چیزدرد بخوربرای جمع کردن می گردد.و به محض بازکردن یکی از کیسه ها که ازقوطی است.داخل چرخ دستی می گذارد.

بله اینجا شهرکرمانشاه است یا بهتراست بگویم روستای بزرگ که هر روز بر تعداد زباله گردها اضافه میشود.و این یعنی یک فاجعه و یک آسیب بزرگ اجتماعی در اینجافقر-بیکاری-اعتیادعمده ترین دلایل زیادشدن کودکان-مردان-زنان زباله گردکرمانشاه است.اینجا فقر بدون هیچ گونه نفکیک جنسیتی بخصوص در حاشیه های شهربیداد می کند.

 شاید اگر حقوق شهروندی برابرمی بود. دیگر شاهدهرروززیادشدن معتادان کارتون خواب و زباله گردها نبودیم.مگر این کودکان و زنان ازجنس ما و انسان نیستند.ولی چرا باید به کثیف ترین شغل که احتمال هرنوع بیماری پوستی و عفونی وجود دارد روی آورند.چرا؟هیچ نهاد سازمانی به فکر این زباله گردها نیست.چرا؟داشتن اندیشه ای صحیح نیازمند فرهنگی ارزشمند است.علت به وجود آمدن شغل زباله گردی فقرمادی نیست ریشه زباله گردی را باید درفقر فرهنگی جست وجو کرد.

نویسنده : فرشته نویدی کارشناس مددکاری اجتماعی وخانواده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار