کد خبر: ۶۷۲۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷ 25 October 2018

به گزارش میلکان،یک دهه بی تدبیری برای خسروی، خسروی در بنبست بی تدبیری، اربعین بی خسروی و... و... و... همه تیترهایی‌ست که ذهن را به خود دچار کرده است. پایانه ای که روزگاری بزرگترین پایانه مرزی غرب ایران بود و مایه فخر کرمانشاهیان، اما ظاهرا بیش از یک دهه است دچار نحوست شده است و قرار نیست از این روز مرگی در آید.

سیر سیه بختی خسروی از سقوط صدام حسین شروع شد و به تدریج تا سالهای پایانی دولت دهم تکمیل شد و این مرز که بیشتر یک پایانه مسافری بود را از مسافر خالی کرد.

 تلاشهای متعددی در دولت دهم برای رونق مجدد این مرز شکل گرفت اما نا امنی های آن سوی مرز همه این تلاش ها را ناکام گذاشت و با آغاز فتنه داعش همه امید‌ها برای بازگشایی این مرز از دست رفت و تلاشهای دولت یازدهم نیز بی ثمر ماند. با پایان یافتن این فتنه در عراق در دو سال گذشته تلاش ها و رایزنی های متعددی برای بازگشایی این مرز حداقل در ایام تردد زوار اربعین حسینی صورت گرفته است اما همچنان ناکام مانده است. گویی بخت خسروی را بسته اند و تدبیری برای برون رفت از این شرایط نیست.

دولت های عراقی در سالیان گذشته بیشترین نزدیکی را با ایران داشته اند اما این قرابت نیز نتوانسته اتفاق خوشایندی را در این مرز شکل دهد و هرچه بوده در حد شعار باقی مانده است.

 با روی کار آمدن عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر جدید عراق که بیشترین همسویی را با ایران دارد انتظار ها بر این بود که در اربعین امسال اتفاق تازه ای در این خصوص رخ دهد اما نه تنها تا کنون گشایشی حاصل نشده است بلکه همچنان خسروی را در بند بی تدبیری گرفتار و گرفتار تر کرده است.

مرز خسروی به عنوان استراتژیک ترین نقطه مرزی میان دو کشور نه تنها می تواند فرصت ویژه ای را برای توسعه مناسبات دو سوی مرز فراهم نماید، بلکه بخش مهمی از مشکلات اقتصادی استان کرمانشاه و آن سوی مرز را حل نماید.

بیش از 30 درصد امکانات هتلینگ استان کرمانشاه در شهر قصرشیرین و در جوار این پایانه مرزی احداث شده است که همگی در حال ورشکسته شدن هستند. امکاناتی که هنوز هم یک سر و گردن از سایر مرزهای مجاور دو کشور یک سر و گردن بالاتر هستند که با تداوم بنبست فعلی جملگی از بین خواهند رفت.

در زمانی که کرمانشاه با مشکل شدید بیکاری مواجه است و سرمایه گذاری در پایین ترین درجه خود تنزل پیدا کرده است، چه چیزی می تواند بهتر از زنده کردن یک سرمایه عظیم اما خفته باشد. بازگشایی خسروی باید فراتر از مرزهای کرمانشاه دنبال شود کما اینکه عامل بسته بودنش نیز فراتر از این استان است.

حال که دولت توان چندانی در رونق کسب و کار در این دیار را ندارد و قطعا با شکل گیری تحریم های جدید این توان کمتر نیز خواهد شد، چرا تلاش نمی کند تا از داشته های موجود کشور بهره بهتری ببرد.

بدون تردید باتوجه به برنامه دولت برای ایجاد بندر خشک و شاید تحقق منطقه آزاد قصرشیرین، خسروی ظرفیت این را دارد که به عنوان یک مرز ملی و حتی منطقه ای نقش آفرینی کند.

حال که نخست وزیری نزدیک به ایران در مسند قدرت عراق تکیه زده است، باید بازگشایی خسروی به عنوان یک مطالبه ملی مورد تاکید و در دستور کار وزارت خارجه قرار گیرد. این وظیفه نمایندگان مجلس و مدیریت ارشد استان است که همه توان و ظرفیت خود را به کار گیرند تا در سطح کلان این مساله به صورت جدی پیگیری شود. و الا همچنان خسروی گرفتار در بند بی تدبیری باقی خواهد ماند و همه ظرفیت های اقتصادی موجود آن رو به زوال خواهند رفت.

*/ مهدی خالوندی / روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کرمانشاه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار