منطقه عثمانوند بخش سرفیروزآباد از جمله مناطق جنگلی شهرستان کرمانشاه است که از سالهای گذشته مشکلات معیشتی مردم این منطقه باعث روی آوردن آنها به تخریب درختان بلوط، ذغال گیری و فروش آن برای گذران زندگی شده است.
کد خبر: ۶۶۷۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ 14 October 2018

به گزارش تابناک، درد درختان صدها ساله بلوط منطقه عثمانوند سرفیروز آباد کرمانشاه امروز دیگر یکی دوتا نیست. روزی تغییرات اقلیمی، خشکسالی ها، آفت سوسک های چوبخوار، ریزگردها، آتش سوزی ها و پروژه های عمرانی قلب این درختان را هدف قرار می دهد تا جانشان را بگیرند و دیگر روز صفیر مرگ ضربه‌های تبر و تیشه بر پیکرهای نحیفشان. با این همه مصیبت شاید تا چند دهه آینده شاهد پایانی تلخ برای بلوط های بی دفاع این منطقه باشیم.

قطع درختان بلوط و تبدیل آن به ذغال بخاطر فقر اقتصادی و فرهنگی مردم از دردناک ترین این مصیبت هاست که قِصه درختان عثمانوند را پرغُصه‌تر می کند.

کوره های ذغال گیری در دل کوه های منطقه حفر می شوند و بلوط هایی که صدها سال برای قد کشیدن آن ها زمان سپری شده تنها در عرض دو ساعت نابود شده و دود آن لابلای درختانی می پیچد که سرنوشتی مشابه انتظار آنان را می کشد.

نمونه همین کوره ها را در "وینه بهاران" می توان دید. روستایی در 75 کیلومتری شهر کرمانشاه و در منطقه عثمانوند که در زبان کردی به معنی "جایی همانند بهشت" است، اما در حقیقت برزخی است از مشکلات، بی آبی، رنج، فقر، بیکاری و نبود زیرساخت برای مردمانش.

آب نداریم تا کشاورزی کنیم

"سال ۷۳ سیل سنگینی در منطقه آمد که 200 هکتار از زمین های زراعی حاصلخیز منطقه را از بین برد و کانال های آبرسانی را به کلی نابود کرد".

خالو پرویز از سالخوردگان روستا باحسرت از روزهای خوش قبل از وقوع سیل، این بخش از خاطرات تلخ زندگی خود را برای نماینده دادستان، مسئولان منابع طبیعی استان و خبرنگاران حاضر در مسجد روستای وینه بهاران بیان می کند و ادامه می‌دهد: از آن سالی که سیل آمد و این منطقه دچار بی آبی شدیدی شد 25 سال می گذرد. پیگیری هایی را برای بازسازی کانال ها انجام دادیم که بی اثر بود.

وی می گوید: اگر زمین داشتیم که مردم روی آن کشاورزی می کردند، شاید دیگر مردم محلی اینگونه درختان بلوط را به خاطر معیشت نابود نمی کردند.

 

خالو مرتضی 70 سال نیز نبود آب و برق را از مهمترین مشکلات مردم روستای وینه بهاران عنوان می کند و می گوید: برای تمام اهالی روستا فقط یک کنتور برق نصب کرده اند که آن هم به دلیل فقر اکثر مردم روستا هزینه آن پرداخت نشده و اداره برق نیز اقدام به برداشتن کنتور کرده است.

وی اضافه کرد: مشکلات زیرساختی در این روستا باعث مهاجرت بسیاری از اهالی آن طی سالهای گذشته شده است.

مردم ذغال گیری می کنند تا نان شب داشته باشند

حجت الاسلام حسین عزیزی روحانی مسجد وینه بهاران نیز بابیان اینکه مسئولان روستاهای این منطقه را فراموش کرده اند، اظهار کرد: مردم این روستاها، ضروریات اولیه زندگی را هم ندارند و آب را با الاغ از چشمه ها به داخل روستا می آورند.

وی ادامه داد: چون زیرساختی در اینجا نیست، مردم برای گرم شدن خانه ها در زمستان از هیزم درختان بلوط استفاده می کنند.

روحانی مسجد وینه بهاران تصریح کرد: از آنجایی که زمین کشاورزی مرغوبی در این منطقه وجود ندارد که مردم روی آن کار کنند، برای خرید مایحتاج اولیه زندگی اقدام به قطع درختان بلوط و تهیه ذغال می کنند تا آن را بفروشند. م ردم این منطقه ذغال درست می کنند و می فروشند تا نان شب داشته باشند.

عزیزی بابیان اینکه باید از ظرفیت پوشش جنگلی خوب این منطقه برای دامپروری استفاده کرد، گفت: اداره کل منابع طبیعی استان در راستای توانمند سازی مردم محروم این منطقه اقدام به ورود مردم به کشت زعفران کرد، اما باید توجه داشت که زعفران محصولی دریربازده است، لذا ضروری است که در این مناطق بصورت اورژانسی کار کرد. ما به طرح های زودبازده همچون دامپروری نیاز داریم که مردم سریعتر آثار آن را در زندگی خود ببینند.

روحانی مسجد وینه بهاران بر لزوم تشدید برخورد با دلالان ذغال تاکید کرد و یادآورشد: همچنین آلودگی های ناشی از ذغال گیری در این منطقه، باعث بروز بیماری های ریوی و آسم در میان افرادی شده که برای معیشت خود دست به این فعالیت می زنند.

300 کوره ذغال را تخریب کرده‌ایم

از سال گذشته تاکنون 300 کوره تهیه ذغال را در شهرستان کرمانشاه بویژه در مناطق عثمانوند و جلالوند تخریب کرده ایم.

این خبری بود که حمیدرضا نیازی فر رئیس منابع طبیعی شهرستان کرمانشاه داد و افزود: از آنجایی که عمده پوشش زمین های این مناطق جنگلی است و مردم آن نیز در فقر به سر می برند، از سال های دور شاهد قطع درختان بلوط برای تهیه ذغال در این مناطق بوده ایم،

وی تصریح کرد: 10 نیرو بصورت شبانه روزی در نقاط جنگلی منطقه عثمانوند مستقر هستند تا با متخلفین برخورد کنند.

این مسئول اضافه کرد: از ابتدای امسال 30 فقره پرونده قطع درختان بلوط، 16 مورد کشفیات ذغال، دستگیری 93 متخلف، توقیف 31 دستگاه خودرو و 37 مانور برخورد با متخلفین را داشته ایم.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از تخریب درختان بلوط این منطقه باید طرح توانمندسازی مردم آن را اجرا کنیم، البته طرح هایی که زودبازده باشند.

دستگاه ها را وادار به همراهی با منابع طبیعی می کنیم

محمدامین باقری نماینده دادستان نیز در این بازدید اظهارکرد: مشکلات اقتصادی مردم این منطقه باعث شده تا به درختان بلوط آسیب بزنند، لذا هر اقدامی در راستای توانمندسازی واشتغالزایی در این روستاها به تنهایی از عهده یک دستگاه برنمی آید.

وی بابیان اینکه مردم این منطقه از وجود بسیاری از زیرساخت ها محروم هستند، تاکید کرد: دادسرای کرمانشاه در این رابطه می تواند دستگاه ها وادار به همکاری با منابع طبیعی کند.

قاضی شعبه سه ویژه اراضی ملی دادسرای عمومی و انقلاب استان اضافه کرد: درحالی که استان کرمانشاه از نظر وضعیت آب های زیرزمینی در شرایط خوبی قرار دارد، اما مردم برخی از روستای این مناطق از وجود این نعمت بی بهره هستند.

وی باتاکید براینکه نباید مشکلات اقتصادی عاملی برای تخریب منابع طبیعی این منطقه شود، گفت: قطعا برخورد با قاچاق سوخت و ذغال را تشدید می کنیم.

باقری یادآورشد: باید بستری فراهم شود، تا با در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان قیمت، زمینه فعالیت هایی همچون دامپروری برای مردم این منطقه فراهم شود.

720خانوار منطقه را امسال توانمندسازی می کنیم

و اما معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان در پایان خبرهای خوبی از تلاش برای توانمندسازی این منطقه داد.

علی اکبر دارابی به واقع شدن ایران در کمربند خشک جهان اشاره کرد و گفت: تغییرات اقلیمی که به واسطه دخالت های بشر در طبیعت بوجود آمده، معضلاتی همچون سیل های فصلی، خشکسالی، پدیده فروچاله ها، ریزگردها، بیابانی شدن، پائین رفتن سطح آب های زیرزمینی و... را بدنبال داشته است.

وی افزود: یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با این پدیده ها عملیات آبخیزداری است، چراکه با هر هکتار عملیات آبخیزداری 530 مترمکعب درسال آب باران استحصال شده، از 9 تن فرسایش و چهار تن رسوب خاک در سال جلوگیری کرده و به تولید 120 کیلو علوفه خشک در سال کمک می کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تصریح کرد: در این راستا، تنها پرونده ای که در سازمان جنگل ها و مراتع به عنوان طرح اقتصادمقاومتی مطرح شده، پرونده آبخیزداری جنگل ها و مراتع است.

وی از اختصاص 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به طرح های آبخیزداری کشور با اذن مقام معظم رهبری یاد کرد و افزود: در حال حاضر سهمی که برای استان کرمانشاه از محل این اعتبار در نظر گرفته شده، 20 میلیارد تومان است.

دارابی خاطرنشان کرد: البته در تفاهم نامه ای که استاندار کرمانشاه با سازمان جنگل ها و مراتع کشور داشت، این رقم به 50 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه طرح های آبخیزداری را در مرحله اول در 10 شهرستان استان به اجرا در خواهیم آورد، گفت: با اختصاص سهمیه ای که از محل تفاهم نامه به ما اختصاص پیدا خواهد کرد، طرح را در 14 شهرستان استان اجرا خواهیم کرد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان در ادامه منطقه عثمانوند را یکی از 14 حوزه پایلوت اجرای طرح آبخیزداری در استان دانست و به تشریح اقداماتی که برای این حوزه آبخیزداری برنامه ریزی شده اشاره کرد و یادآورشد: این حوزه 12هزار و 412 کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعا 2.5 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری و توانمندسازی مردم این منطقه در نظر گرفته ایم.

وی فقر اقتصادی و فرهنگی را مهمترین عامل تخریب منابع طبیعی آبخیزنشینان این منطقه عنوان کرد و گفت: فقر اقتصادی مردم این منطقه باعث شده تا اقدام به قطع درختان و تهیه ذغال و فروش آن کنند، درحالی که سود ناچیزی به جیب مردم می رود و از سوی دیگر منابع ملی که سرمایه اصلی هرکشور است از بین می روند.

دارایی اضافه کرد: از مجموع اعتبارات این حوزه، 400 میلیون تومان در جهت توانمندسازی، اشتغالزایی، تشکیل صندوق های خرد زنان و اقدامات فرهنگی اختصاص یافته است.

وی متذکر شد: امیدواریم با مجموع اقداماتی که انجام خواهیم داد، بتوانیم مشاغلی بعنوان جایگزین ذغال گیری را برای مردم این منطقه ایجاد کنیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان باتاکید براینکه این اداره کل به تنهایی نمی تواند حفاظت از منابع طبیعی و توانمندسازی مردم این منطقه را انجام دهد، گفت: ضروری است تمام دستگاه های اجرایی استان در قالب طرح های مدیریت جامع آبخیزداری با ما همکاری داشته باشند تا علاوه بر اجرای طرح های آبخیزداری به اشتغالزایی مردم نیز کمک کنیم.

به گفته این مسئول پیش بینی شده طرح توانمند سازی جوامع محلی امسال برای 720 خانوار حوزه آبخیزداری آهوران در منطقه عثمانوند اجرا شود.

وی کمبود نیرو در راستای برخورد با تخریب کنندگان منابع طبیعی را از مهمترین مشکلات اداره کل منابع طبیعی استان ذکر کرد و گفت: طبق استاندار جهانی برای هر پنج هزار هکتار جنگل یک نفر و برای هر 10 هزار هکتار مرتع یک نفر دیده بان لازم است، اما در کشور ما برای هر 21 هزار هکتار یک دیده بان وجود دارد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار