یک فلوشیپ فوق تخصصی درد اظهار کرد: احساس درد هشداری نسبت به وجود مشکلی روحی یا جسمی در افراد است.
کد خبر: ۶۶۶۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ 11 October 2018

به گزارش تابناک،دکتر علیرضا احمدی به مناسبت روز جهانی "درد" (19 مهر) ، درد را احساسی ناخوشایند دانست که به طور معمول بروز آن همزمان با یک اختلال روحی و یا جسمی در بدن است و اظهار کرد: عملا وجود درد هشداری است که به فرد اعلام می کند مشکلی در بدن وجود دارد.

وی افزود: دردها به دو دسته مزمن و حاد تقسیم بندی می‌شوند که در این میان دردهای حاد یاری رسان بوده و بصورت موقت بروز می‌کنند و بروز آنها هشداری نسبت به وجود مشکلی در بدن است، بطور مثال در بحث مشکل آپاندیس درد حاد داریم که به فرد اعلام می‌کند مشکلی در بدن وجود دارد که باید هرچه سریعتر رفع شود.

احمدی خاطرنشان کرد: بطور معمول 50 تا 75 درصد افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار درد شدید را تجربه می‌کنند.

وی افزود: دسته دیگر دردها، دردهای مزمن هستند که عملا هشداری در پی ندارند و همواره در کنار بیماری در وجود افراد هستند و فرد را آزاد می‌دهند. بطور مثال در فرد مبتلا به سرطان، درد دیگر هشداری نیست و این درد تنها رنج های او را افزایش می‌دهد و به نوعی بیمار زجر می کشد که تلاش می شود از دردهای او کاسته شود.

این فلوشیپ فوق تخصصی درد با بیان اینکه هرساله در روز جهانی درد(یازدهم اکتبر) سیاست های کلی در خصوص درد تعریف می‌شود، گفت: امسال سیاست کلی بر این است که بر آموزش های کاهش درد برای بیماران و خانواده های آنها و گروه های تخصصی در این حوزه تاکید شود.

وی افزود: بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت از هر پنج نفر در دنیا یک نفر از درد مزمن رنج می‌برد که نیاز است راهکارهایی در خصوص کاهش میزان درد به این افراد ارائه شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: در درد حاد با حل مشکل درد به طور کامل از بین می رود، اما درد مزمن مانند سردردهای میگرنی عملا از بین نمی‌روند، اما می‌شود آنها را تاحدی کاهش داد.

احمدی تصریح کرد: البته بهتر است این درد در حد کم باقی بماند، چرا که هشدار مداومی برای افراد است که از برخی رفتارهای پرخطر که بیماری آنها را تشدید می‌کند به خاطر وجود این درد خودداری کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه دردها بر اساس میزان شدت درجه بندی مختلفی دارند، گفت: در یکی از درجه بندی ها، دردها بر اساس میزان شدت از یک تا 10 شماره گذاری می‌شوند که در این درجه بندی لوله گذاری در ریه همراه با برخی اقدامات تخصصی، شکستگی ساق پا در رده دوم قرار دارد.

وی با بیان اینکه از زایمان به عنوان بدترین درد یاد می‌شود گفت: این درحالی است که دراین رده بندی درد زایمان در رده های بعدی قرار دارد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار