دومین همایش سراسری اخلاق در پژوهش باحضور دانشگاهیان و فعالین پارک های علم وفناروی پنج استان منطقه غرب کشور در دانشکده ادبیات دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.
کد خبر: ۶۶۶۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵ 11 October 2018

به گزارش تابناک، محمدابراهیم اعلمی آل آقا رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه امروز(19 مهر)در مراسم افتتاحیه این همایش، بابیان اینکه موضوع اخلاق در پژوهش مسئولیت های زیادی را برعهده مسئولین و مدیران دانشگاه ها قرار داده، اظهارکرد: باید با برگزاری نشست های تخصصی در بحث اخلاق در پژوهش تلاش کنیم تا زمینه ای فراهم شود که اعضای هیات علمی با این مباحث بیشتر آشنا شوند.

وی تصریح کرد: رعایت اخلاق در انجام امور پژوهشی از مباحث بسیار مهم است که در کنار آموزش و پژوهش باید به آن توجه شود.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه شعار راهبردی این دانشگاه را "اخلاق محوری و پیشرو بودن در تحقق جامعه دانش بنیان" خواند و اضافه کرد: بحث اخلاق محوری در دانشگاه رازی، تعهد بسیاری را برای اساتید این دانشگاه بوجود آورده است.

در ادامه این همایش حجت الاسلام محمدباقر نجفی معاون پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه بااشاره به اهمیت دانش در زندگی بشر، اظهارکرد: در این راستا از هزاران سال پیش موضوع اخلاق در پژوهش مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و در قرن حاضر باگسترش دانش اهمیت آن دوچندان شده است.

وی افزود: در کشور ما نیز باتوجه به رشد علمی مناسب طی سالهای اخیر، این مسئله مورد توجه واقع شده و جای کاری بسیاری در این حوزه داریم.

معاون پژوهشی دانشگاه رازی کرمانشاه به اهمیت اخلاق در پژوهش اشاره کرد و گفت: تسهیل گری در دستیابی به اهدافی که پژوهش در شناسایی حقایق عالم هستی روی آن متمرکز می شود، تنزیه فعالیت های پژوهشی از رفتارهای فرصت طلبانه، تظیم مقررات رسمی و غیررسمی برای تامین حقوق پدیدآورندگان و نظریه پردازان ایده های علمی، هنری و فناورانه از جمله رسالت های اخلاق در پژوهش محسوب می شود.

وی در ادامه بااشاره به حضور اساتید و دانشجویانی از دانشگاه های کرمانشاه، همدان، ایلام، کردستان و لرستان در این همایش، عنوان کرد: در این همایش یک روزه هفت سخنرانی در ابعاد مختلف اخلاق در پژوهش طی دو پنل تخصصی خواهیم داشت.

نجفی تاکید کرد: همچنین دراین همایش کارگاه تخلفات پژوهشی و روش ها و ابزارهای تشخیص سرقت و تقلب علمی را برگزار خواهیم کرد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار