به کمک دیپلماسی فرهنگی با کشور همسایه :
دکتر محمدآشنا عباس منش/کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی
کد خبر: ۶۶۵۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲ 09 October 2018

پایگاه خبری تحلیلی سلام پاوه:استان کرمانشاه عمده ترین شاخصه های بالقوه توسعه ی پایدار را داراست. این استان دارای منابع انسانی توانمند، موقعیت استراتژیک و مرز طولانی با کشور عراق، منابع زیرزمینی زیاد و آب و زمین و کوه و جنگل است اما متاسفانه با این همه منابع خدادادی و نیروی انسانی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

کرمانشاه رتبه اول بیکاری در کشور است و همگان می دانند مشکلاتی که متعاقب و پشت سر این معضل اجتماعی می آید برای جامعه و فرهنگ و مردم کرمانشاه چیست. استانی که همه ی شاخص های توسعه پایدار را داراست امروز نمی تواند گلیم خود را از آب بکشد.

در یکی دو دهه ی اخیر برای نماندن سرمایه گذار در استان همه نوع بهانه ای تراشیده ایم و همه دست به دست هم داده ایم تا شهر و استانمان را در رسانه ها و ارتباطاتمان منفی و بد جلوه دهیم. به نظر شما چه کسی در این فضای منفی حاضر است دست به سرمایه گذاری بزند، از نبود فرهنگ کار در بین مردم و فضای فرهنگی حاکم بر کرمانشاه گفته ایم و نوشته ایم، از عدم انسجام در بین گروه ها و احزاب گفته ایم و از نبود مدیریت و برنامه ریزی که همه اینها باهم باعث دور شدن کرمانشاه از توسعه پایدار شده است،

اما واقعا چقدر برای همدلی و همفکری و انسجام همگانی کار کرده ایم؟ چقدر با مدیران ارشد استان همدل بوده ایم که کارشکنی نکرده و سرمایه گذار را در کاغذبازی های اداری و جزیره ای عمل کردن هایمان خسته و پشیمان نکنیم؟احزاب و گروه ها و شخصیت های تاثیرگذار این شهر و استان کی می خواهند از خواب غفلت بیدار شده و یا از خواب زدگی پرهیز کنند و آغوش مهر و محبت را برای رشد و آبادانی شهر و دیارشان باز می کنند؟ کی می خواهیم به خود بیاییم تا کمتر شاهد بربادرفتن آرزوهای فرزندان آینده ساز این سرزمین باشیم؟ پس کمی تدبیر کنیم و به آینده امیدوار باشیم با تلاش و کوشش مضاعف و همدلی ای که امروز به آن نیازمندیم.

بی اغراق می گویم کرمانشاه می تواند از درد مزمن بیکاری و فقر و … خلاصی یابد چرا که کرمانشاه در کریدور شمال به جنوب کشور قرار داشته و با کشور عراق و اقلیم کردستان عراق که نیازمند فوری همه جانبه ی خدمات رسانی در همه ی حوزه هاست، همسایه است. استان کرمانشاه با ۶ استان عراق نزدیکی و قرابت فرهنگی و زبانی و نژادی دارد که خود این می تواند پتانسیل نه تنها توسعه کرمانشاه بلکه همه کشورگردد. اقلیم کردستان عراق و استان های کرکوک و دیاله عراق منطقه بکری برای خدمات رسانی است. منطقه ای که بخش خصوصی کرمانشاه می تواند به راحتی در همه حوزه های آن ازجمله فنی مهندسی، صنعتی، انرژی، گردشگری و توریسم سلامت ، چاپ و نشر و تجاری و اقتصادی نقش مهم و بی بدیلی داشته باشد.

حضور فعال و موفق استان کرمانشاه در این منطقه ی گسترده که ظرفیت های عظیم سرمایه گذاری دارد ، می تواند دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را نیز تقویت و رونق ببخشد.وجود ۴ گذرگاه و مرز رسمی شوشمی در پاوه ، پرویزخان و خسروی در قصرشیرین، شیخ صالح در ثلاث باباجانی و تیله کوه در سرپل ذهاب نه تنها استان بلکه کشور را نیز از منافع اقتصادی و تجاری خود بهره مند می سازد.

برپایی نمایشگاه های کالاهای ایرانی به خصوص صنایع دستی و همچنین حمایت همه جانبه از تجار و بازرگانان استان کرمانشاه در اقلیم کوردستان و برگزاری تورهای فرهنگی بین استان کرمانشاه و اقلیم کردستان عراق ظرفیت مغفول مانده ای است که باید جدی گرفته شود. این مهم نوید بخش توسعه در استان کرمانشاه و اقلیم کردستان است.

ما می توانیم نه تنها در منطقه غرب بلکه در کشور حرف تازه ای برای گفتن داشته باشیم، همه چی داریم از نیروی انسانی تا استاندار توانمند و تیم اقتصادی قوی ، بخش خصوصی کارا، شهرک های صنعتی، رودخانه های پرآب، زمین های کشاورزی، دانشگاه های فعال، فارغ التحصیلان متخصص آماده ی کار و … . ضمنا تجربه ی نیم قرن زیست شهری و شهروندمحوری مردم کرمانشاه با تمام تنوع های فرهنگی و زبانی و قومی و نیز ظرفیت بالای استان در راه اندازی انجمن های مدنی و NGOهای متعدد زیست محیطی،فرهنگی ،ادبی و … و نیز وجود رسانه های متعدد و روزنامه نگاران و خبرنگاران توانمند می توانند دست به دست هم دهند تا کرمانشاه سربلند از مشکلات پیش رو رهایی یابد.

با این همه پتانسیل و توانایی ها برای توسعه پایدار کرمانشاه می تواند یکی از کلانشهرهای موفق کشور باشد. فقط باید کمی از تک رویی ها و جزیره ای عمل کردن ها و خودخواهی ها بکاهیم تا سفره ی این مردم نجیب و غیور و عزتمند رنگین تر باشد.ما می توانیم پنجره ای واحد به سوی رشد و توسعه و آبادانی کرمانشاه باز کنیم و رفاه عمومی را برای مردم و جوانان عزیز استان کرمانشاه به ارمغان بیاوریم.

دکتر محمدآشنا عباس منش

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار