همایش بانو «مجتهده امین» مصادف با ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن در کرمانشاه برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۶۵۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳ 09 October 2018

به گزارش تابناک، همایش بانو «مجتهده امین» هفتم اسفندماه، مصادف با ولادت حضرت زهرا (س) و روز زن توسط مدیریت حوزه علمیه خواهران در کرمانشاه برگزار می‌شود.

 

براساس این گزارش، آیت‌الله شیخ‌مصطفی علما نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در این راستا پیش از ظهر امروز با فرماندار و مسوؤلان اجرایی این همایش نشستی برگزار و به معرفی این شخصیت‌های برجسته به جوانان تاکید کرد.

سیده‌نصرت بیگم امین در سال 1265 (ه.ش) در یک خانواده مذهبی در شهر اصفهان دیده بر جهان گشود. پدرش محمدعلی امین‌التجار که از مردان مومن و سخاوتمند دوران بود، فرزندش را در سن چهار سالگی برای یادگیری قرآن و آموزش‌های مکتبی به مکتب‌خانه فرستاد.

سیده‌امین از همان دوران کودکی خود به خواندن کتاب عشق می‌ورزید، اما نه هر کتابی، بلکه کتاب‌هایی که جنبه معنویتشان زیادتر بود، بیشتر می‌توانست وی را مجذوب کند. در کودکی مانند همسن و سال‌های خود اهل تفریح و گردش نبود، بلکه بیشتر شوق تنهایی را داشت تا بتواند گمشده‌ای را که در وجودش احساس می‌کرد، بیابد؛ حتی در مجالس عمومی نیز در حال تفکر بسر می‌برد تا مبادا پا از جاده شریعت بیرون گذارد.

بانوی ایرانی که از او به عنوان اولین مجتهده عصر حاضر یاد می‌شود، پس از آن که صرف، نحو، بلاغت، تفسیر، حدیث، فقه، اصول و فلسفه را آموخت، به مطالعات خود در سطوح عالیه ادامه داد و مدت 20 سال از محضر استادانی چون آیت‌الله سید‌علی نجف‌آبادی، حاج آخوند زفره‌ای، میرزا علی‌اصغر شریف و شیخ مرتضی مظاهری کسب علم کرد.

این بانوی بزرگوار توانست در طول زندگی پربرکتش 9 عنوان کتاب را به رشته تحریر درآورد؛ نخستین کتاب بانو «اربعین هاشمیه» نام دارد که در سن 40 سالگی آن را به زبان عربی نگاشت و عظیم‌ترین کتاب او «مخزن العرفان» است که تفسیری از قرآن مجید در 15 جلد است و بانو توانست آن را در مدت 20 سال بنگارد.

پس آن که کتاب اربعین او به حوزه نجف رسید، علمای نجف از آن استقبال کردند و پس از مکاتباتی که با حاجیه خانم امین داشتند درجه اجتهاد را در سن 43 سالگی به او عطا کردند.

آیت‌الله حاج شیخ عبد‌الکریم حائری‌یزدی، آیت‌الله سید محمدکاظم شیرازی، آیت‌الله محمدرضا نجفی و آیت‌الله ابراهیم حسینی‌شیرازی استهباناتی از جمله علمایی بودند که به ایشان اجازه اجتهاد و روایت را دادند و خود ایشان نیز بعدها اجازه نقل روایت و اجتهاد را به بزرگانی چون آیت‌الله مرعشی نجفی، زهیر الحسون و بانو علویه همایونی عطا کرد.

بانو آن چنان به تحصیل علاقمند بود که حتی مرگ فرزندانش هم نمی‌توانست او را از مسیر کسب علم منحرف کند تا جایی که گفته‌اند در جریان جنگ جهانی اول 2 فرزند کوچک ایشان در فاصله زمانی چند روز از دنیا رفتند و آیت‌الله نجف‌آبادی که آن روزها استاد بانو بود به این مناسبت سه روز کلاس درس را تعطیل کرد و برای تدریس به خانه بانو نرفت، اما روز چهارم بانو امین شخصی را در پی استاد فرستاد و هنگامی که آیت‌الله نجف‌آبادی حضور پیدا کرد علت تعطیلی درس را از او جویا شد و گفت: خدا نعمتی را به من داد و خودش هم از من گرفت.

بانوی ایرانی بهترین جهاد برای زنان در عصر حاضر را حفظ پوشش عنوان می‌کرد و مبارزه با نفس در مورد زیورآلات و طرز لباس پوشیدن را در درجه نخست اهمیت می‌دانست؛ بانو همواره با نقل قول از عقلا و علما شرافت زن را در عفت و شرافت مرد را در شجاعت می‌خواند و همیشه از تحصیل زنان حمایت می‌کرد، اما حفظ نفس و پاسداری از آبروی اسلام را بر زنان واجب می‌دانست و عقیده داشت پاره کردن حجاب در حقیقت پاره کردن اوراق قرآن است.

بانو همواره به زنان توصیه می‌کرد تا 2 صفت مذموم مکر و حسد را که در زنان بیشتر از مردان است از خود دور کنند.

مجتهده امین پس از سال ها مبارزه و مجاهدت علمی و عرفانی سرانجام در روز دوشنبه، بیست و سوم خرداد‌ماه سال 1362 (ه.ش) دار فانی را وداع گفت؛ مزار ایشان هم اکنون در اصفهان است و مقبره زیبایی است که نمادی از یک بانوی مسلمان است و محل زیارت مؤمنان است،

آثار باقیمانده از بانو سیده نصرت بیگم امین اصفهانی «مخزن العرفان»، «نفحات الرحمانیه»، «سیر و سلوک»، «جامع الشتات»، «اخلاق»، «روش خوشبختی»، «مخزن اللئالی» و «اربعین هاشمیه» است.

 

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار