رئیس جهاد کشاورزی:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم،گفت: جایگاه دامپروری استان با استفاده از راهبردهای تعیین شده درخصوص بهبود زیرساخت های این صنعت، همچون اصلاح نژاد و تغذیه مناسب دام، در سطح کشور ارتقا می یابد.
کد خبر: ۶۶۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴ 02 October 2018

 

به گزارش تابناک قم، محمد رضا طلایی بیان کرد: قم در حوزه دامپروری دارای سابقه طولانی است و بهره برداران صاحب نامی در این استان مشغول پرورش دام هستند که برای حفظ این جایگاه باید سیاست های جدید برای افزایش ضریب تبدیل و سطح بهره وری این صنعت، اجرایی شود.

وی افزود: پرورش دام پرواری و شیری از گذشته های دور در قم صورت می پذیرد اما تکامل این صنعت در زمان حاضر متناسب با موقعیت استان در حوزه دامپروری، جلو نرفته است که این مساله با استفاده از نظر کارشناسان و بهره برداران در آینده نزدیک، برطرف می شود.

وی ادامه داد: امروز در همه دنیا برای تقویت صنعت دامپروری، طرح های تحقیقاتی فراوانی درخصوص تغذیه دام و اصلاح نژاد آن انجام می شود که باید از دستاوردهای آن برای ارتقا جایگاه صنعت دامپروری استان قم به نحو احسن استفاده کرد.

طلایی با اشاره به ضرورت بومی سازی تحقیقات دامپروری گفت: تامین علوفه مورد نیاز دامپروری های قم از خود استان، یکی از برنامه های مورد توجه سازمان جهادکشاورزی است که با جایگزینی علوفه های کم آب بر به جای گیاهان آب بر مانند یونجه، انجام می شود.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تکمیل زنجیره تولید و شکل گیری مجتمع های دامپروری نوین از دیگر برنامه های مورد توجه برای ارتقا جایگاه دامپروری استان است.

وی با بیان لزوم حل مشکل های زیرساختی دامداران استان با به کار گیری روش های نوین، ادامه داد: قم یکی از قطب های مهم پرورش دام کشور است و به همین دلیل هرگونه دستاورد جدید در صنعت دامپروری آن می تواند در صنعت دام کشور تاثیر چشمگیری داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: این استان در زمینه تولید گوشت قرمز و محصولات لبنی امتیازهای شاخصی دارد و ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی و تکمیلی دراین بخش نیز می تواند ارزش افزوده فعالیت اقتصادی دامداران استان را به نحوه قابل توجهی گسترش دهد.

طلایی همچنین با اشاره به فعالیت هشت شهرک دامی درقم گفت: در شهرک دامشهر که قطب دامپروری استان و کشور به شمار می آید، یک هزار و 600 واحد دامی قرار دارد که 6 هزار تن درآن فعال هستند.

شهرک دامشهر قم که در سال 1375 در 13 کیلومتری جاده قم - جعفریه احداث شد، با 30 کاروانسرای دام، سالانه شاهد ورود حدود 600 هزار راس دام از استان های کشور است.

قم دارای 27 هزار راس گاو شیری و 115 هزار راس گاو و گوساله پرواری است که در دامداری های صنعتی پرورش می یابند؛ به طور میانگین هر ساله در این استان 320 هزار تن محصولات دامی تولید می شود.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار