چند سال از برگزاری آخرین جشنواره ملی موسیقی مقاومت در استان کرمانشاه می‌گذرد که کاهش بودجه بخش فرهنگ سبب اما و اگرهایی برای برگزاری آن شده است.
کد خبر: ۶۶۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ 26 September 2018

به گزارش تابناک، موسیقی مقاومت از جمله هنرها در عرصه دفاع مقدس است و به نوعی می‌توان گفت پایگاه این موسیقی در استان کرمانشاه قرار دارد که برای بزرگداشت آن جشنواره‌ای به نام موسیقی ملی مقاومت همه ساله در استان کرمانشاه برگزار می‌شد که در سالهای اخیر به فراموشی سپرده شده است.

برای برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت چندین دستگاه مشارکت دارند که اگر به وظیفه خود در این رابطه اهمیت داده بودند امروز آثار موسیقی مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جایگاه بهتری داشت ولی کوتاهی دستگاه‌های فرهنگی و متولی برگزاری این جشنواره سبب به حاشیه رفتن موسیقی مقاومت در جامعه شده است.

جشنواره‌های موسیقی مقاومت به سمت تعطیلی رفته و همان شعله کم‌سویی که در جریان این نوع موسیقی وجود داشت به خاموشی سپرده شده است؛ جشنواره‌ای که می‌توانست در برابر جنگ فرهنگی دشمن نقش مهمی را ایفا کند و در برابر هجمه فرهنگی و موسیقی مبتذل غرب پناهگاهی برای ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشد.

موسیقی مقاومت سدی در برابر موسیقی‌های بی‌محتوا

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه که در زمان وی جشنواره موسیقی مقاومت با روندی منظم برگزار شده بود، با بیان اینکه موسیقی مقاومت از برنامه‌های شاخصی است که به استان تهران متصل است، اظهار داشت: بودجه این رویداد فرهنگی از استان تهران و وزارتخانه‌ها به استان‌ها داده می‌شود و جشنواره موسیقی مقاومت در سطح استان تهران به صورت بین‌المللی و در استان کرمانشاه به صورت جشنواره ملی برگزار می‌شد.

حجت الاسلام محمد آفتابی در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با بیان اینکه استان کرمانشاه ظرفیت این را دارد که جشنواره موسیقی مقاومت را در شهرستان‌ها نیز اجرا کند، عنوان کرد: برگزاری جشنواره موسیقی ملی مقاومت در سال‌های گذشته در استان کرمانشاه نشان دهنده ظرفیت‌های بالای موسیقی این استان در این حوزه است و از سوی دیگر این جشنواره فضا را برای احیا و رشد موسیقی سنتی و ارزشی متناسب با ارزش‌های فرهنگ دینی فراهم می‌آورد و به طور حتم این ظرفیت‌ها با وجود هنرمندان مطرح کشوری در استان وجود دارد و باید به نحو احسن از آن‌ها استفاده کرد.

وی با اشاره به توانمندی‌های موسیقی سنتی و حماسی استان کرمانشاه، گفت: موسیقی مقاومت باید با آهنگی دلنواز، حماسه آفرین و شور آفرین همراه باشد تا بتواند گوشه‌ای از ارزش‌های حماسی این هشت سال را بازگو کند و همچنین آنقدر احساس حماسی و عرفانی آن خوب بیان شود تا نسل جوان را که جنگ تحمیلی را به چشم ندیدند با خود و رویدادهای آن زمان همراه کند.

آفتابی با بیان اینکه موسیقی مقاومت سدی در برابر رواج موسیقی‌های غربی در جامعه است، عنوان کرد: موسیقی مقاومت به طور حتم می‌تواند در نسل جوان ما احساس شور و شعف و مبارزه با ظلم و روحیه حماسی ایجاد کند و طنین این موسیقی، با کلام روح بخش خود به‌طور یقین جایگزین موسیقی‌های غیرمجاز خواهد شد.

این مسئول فرهنگی با بیان اینکه مردم استان کرمانشاه با موسیقی مقاومت رشد کرده و نمی‌توان این نوع موسیقی را از آنها گرفت، گفت: باید به موسیقی‌هایی که اجرا می‌شود مسیر داد زیرا که دوران دفاع مقدس حق بسیاری بر گردن انقلاب دارد و مردان و زنان آن در طول هشت سال جنگ تحمیلی مردانه با دشمنان بعثی مبارزه و همه چیز خود را فدای اسلام و انقلاب کردند بنابراین برپایی جشنواره مردمی موسیقی مقاومت در واقع پاسداشتی برای هشت سال دلاوری و ایثار و از خودگذشتگی مردان مرد این دیار است.

وی با بیان اینکه موسیقی مقاومت با برخی موسیقی‌ها و البته موسیقی غیرمجاز که روح و روان انسان را آزار می‌دهد، فرق دارد، گفت: دشمن با هجمه‌های فرهنگی به سراغ نسل جوان ما آمده است و نسل جوان ما نیازمند آن است تا هویت واقعی و تاریخ خود را که ریشه در حماسه و معنویت دارد، باز شناسد و باید متولیان فرهنگی زمینه‌های این هویت‌یابی را در قالب‌های مختلف هنری به نمایش گذارند.

آفتابی با بیان اینکه بودجه و اعتبارات فرهنگی کم است، گفت: دوران دفاع مقدس حق بسیاری بر گردن انقلاب دارد باید مسئولان تلاش کنند و نگذارند خون شهدای گرانقدر پایمال شود و در کنار مسئولان، جوانان انقلابی باید مطالبه گر باشند و از مسئولان آنچه را که بر صلاح انقلاب است مطالبه‌گری کنند.

موسیقی مقاومت در موسیقی ایران ریشه دوانده است

مسئول انجمن موسیقی بسیج هنرمندان کرمانشاه با بیان اینکه فعالیت در حوزه موسیقی مقاومت کم شده است، اظهار داشت: وقتی یک ارگان یا یک سازمان می‌خواهد در زمینه دفاع مقدس کارکند باید از لحاظ مادی و معنوی حمایت شود.

شهاب متقی فر در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم خاطرنشان کرد: اهالی موسیقی در زمان جنگ، علاوه بر اینکه در صداوسیما موسیقی مرتبط با جنگ و دفاع مقدس تولید می‌کردند، گروه موسیقی داوطلبانه به جبهه‌های جنگ رفته و در بین رزمندگان حضور پیدا می‌کردند و موسیقی را زنده برای آن‌ها برگزار می‌کردند که این کار علاوه بر اینکه باعث انگیزه و امیدواری در رزمندگان می‌شد، مردم آن زمان با هنر موسیقی آشنا شده و طرفداران موسیقی حماسی نیز زیاد شود.

متقی‌فر بیان کرد: موسیقی‌هایی را که هنرمندان ما در زمان هشت سال دفاع مقدس اجرا می‌کردند در واقع یک فرهنگ‌سازی در کشور ایجاد شد، زیرا هنرمند جدا از جامعه نیست و دغدغه هنرمند، اتفاقات روز جامعه است .

وی افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی، موسیقی حماسی در موسیقی‌های ایران ریشه دواند و یک بخشی از تولیدات صداوسیما به یادبود هفته دفاع مرتبط می‌شد و خاطرات و رشادت‌های دوران دفاع مقدس تا حدودی با موسیقی به نسل‌های بعد انتقال داده می‌شد.

مسئول انجمن موسیقی بسیج هنرمندان کرمانشاه با بیان اینکه موسیقی حماسی در استان و کشور کم رنگ شده است، گفت: با همه مشکلات مردم انتظار دارند که در هفته دفاع مقدس، جشنواره هنری با اجرای موسیقی مقاومت فعال شود و این کمترین توقعی است که مردم از مسئولان دارند.

متقی‌فر با اشاره به اینکه کرمانشاه قطب موسیقی در کشور است، عنوان کرد: استان کرمانشاه در حوزه موسیقی بزرگانی دارد که در کشور مطرح و در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه هنرمندان در شرایط کنونی می‌توانند در ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مؤثر واقع شوند، گفت: مطالب و مفاهیم از طریق هنر بهتر انتقال پیدا می‌کند و خداوند نعمات بسیاری بر ما عطا کرده است که ما باید از این نعمات الهی به نحو احسن و در طریق مثبت استفاده کنیم تا اینکه از این طریق انسان به سعادت برسد.

برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت در صورت تخصیص اعتبار

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کرمانشاه با بیان اینکه جشنواره موسیقی تعطیل نشده است، اظهار داشت: موسیقی مقاومت با توجه به ایام ماه محرم و صفر که در پیش بود به تأخیر افتاده و بعد از ماه محرم و صفر در استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

مظفر تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه اعتباری از طرف وزارتخانه برای برپایی جشنواره موسیقی مقاومت در استان کرمانشاه داده نشده است، گفت: اگر اعتباری از وزارتخانه برای برپایی این برنامه به استان ابلاغ شود جشنواره برگزار خواهد شد زیرا ارشاد استان برنامه برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت را به‌عنوان یکی از برنامه‌های شاخص سال به وزارتخانه ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه سنخیت برنامه موسیقی مقاومت در هفته دفاع مقدس بیشتر است، گفت: این جشنواره مختص به زمان خاصی نیست و موسیقی‌های فاخر سنتی هر ماه در استان برگزار می‌‌شود.

کمبود اعتبار دلیل عدم برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه موسیقی مقاومت جز برنامه‌های مهارت هنری است که در استان کرمانشاه و خوزستان بیشتر موضوعیت دارد، اظهار داشت: استان کرمانشاه و خوزستان در دفاع مقدس بیشتر مورد هجوم حملات دشمن قرار گرفتند و دفاع مقدس در این دو استان نمود پررنگ‌تری دارد و بنابراین موسیقی مقاومت در این دو استان بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام رحیم جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه با بیان اینکه برپایی جشنواره جز برنامه‌هایی است که به وزارتخانه اعلام شده است، گفت: جشنواره موسیقی مقاومت تا سال 1394 با شش دوره در استان کرمانشاه و خوزستان برگزار شده است اما از سال 95 به دلیل کمبود اعتبار دیگر برگزار نشده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه امسال از طرف وزارتخانه بودجه ای برای این جشنواره در استان قرار داده شده است، عنوان کرد: با توجه به اعتباری که برای این برنامه در نظر گرفته شده، امیدواریم بتوانیم تا پایان سال این برنامه را در استان اجرایی کنیم.

جعفری با بیان اینکه این جشنواره موسیقی در سال‌های گذشته از نظر محتوایی و کیفی خوب اجرا شده است، خاطرنشان کرد: موسیقی دفاع مقدس یکی از موضاعاتی است که برای مردم، هنرمندان، اصحاب موسیقی و استان‌هایی مانند کرمانشاه که غرب کشور و مرزدار هستند مورد توجه است، زیرا حماسه، ایثار و فداکاری در استان‌‌های غرب کشور هیچگاه به فراموشی سپرده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های ساز تنبور حماسی بودن آن است، گفت: تنبور، دارای شخصیتی عرفانی و حماسی است و این ساز برای نواختن قطعات حماسی نیز استفاده می‌شود که این ساز در طول سیر و سفر تاریخی و فرهنگی تنبور در نقاط و نواحی مختلف نام‌ها و شکل‌های متفاوتی پیدا کرده است.

موسیقی مقاومت به لحاظ ارزش هنری وتأثیرگذاری بر روح و روان جوانان به صورت پایداری می‌تواند بخش عظیمی از جوانان جامعه را با خود همراه کند و در برابر هجمه‌های دشمنان و موسیقی بی‌محتوای غربی پناهگاه امنی باشد که امیدواریم با وجود اما و اگرهای مسئولان، جشنواره این نوع از موسیقی پس از چند سال رکود در کرمانشاه و بدون حاشیه‌ای خاص برگزار شود.

 

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار