مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور از گرانی دارو و کمبود برخی وسایل مصرفی مورد نیاز بیماران کلیوی به دلیل تحریم‌ها خبر داد.
کد خبر: ۶۵۹۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵ 26 September 2018

به گزارش تابناک، داریوش آرمان از سابقه 40 ساله این انجمن در ارائه خدمات به بیماران کلیوی خبر داد و اظهار کرد: هم اکنون بیش از 200 شعبه انجمن حمایت از بیماران کلیوی در کشور فعال است و تقریبا در تمامی شهرستان‌ها دفتر فعال داریم.

به گفته آرمان، بیماران تحت پوشش این انجمن از خدمات درمانی، رفاهی، دارویی و... برخوردار می‌شوند.

آرمان از وجود حدود 100 هزار بیمار کلیوی تحت پوشش انجمن حمایت از این بیماران در کشور یاد کرد و افزود: هر سال 15 تا 20 درصد به تعداد بیماران کلیوی کشور اضافه می‌شود.

وی تعداد بیماران پیوند کلیه شده را حدود 50 هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: مابقی بیماران کلیوی یا نارسایی حاد دارند و تحت درمان هستند و یا دیالیز می‌شوند که تعداد بیماران دیالیزی نیز 31 هزار و 500 نفر است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی اشاره‌ای هم به تاثیر شرایط اقتصادی اخیر و تحریم‌ها در وضعیت درمان و داروی بیماران کلیوی داشت و عنوان کرد: داروهایی که بیماران کلیوی برای آن فرانشیز پرداخت می‌کردند نسبت به سال گذشته 20 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته است.

آرمان با اشاره به اینکه در این شرایط سهم بیمه‌ها تغییری نکرده، افزود: این مابتفاوت توسط خود بیماران پرداخت می‌شود که برای آنها بسیار سنگین است.

وی درخواست کرد، تمام داروهای بیماران کلیوی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، به گونه‌ای که فرانشیز بیماران صفر شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی تاکید کرد: قیمت دستگاه‌های دیالیز نیز 50 تا 100 درصد افزایش یافته است.

وی از کمبود 2500 دستگاه دیالیز در کشور خبر داد و عنوان کرد: قرار است به زودی 500 دستگاه برای کشور تامین شود.

آرمان با بیان اینکه تحریم‌های ناجوانمردانه مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های داروسازی را نیز نشانه رفته، افزود: بسیاری از وسایل مصرفی مورد نیاز بیماران دیالیزی مانند صافی، فیلتر، محلول و ... نیز با کمبود مواجه شده است.

به گفته آرمان تعدادی از بیماران به دلیل کمبود همین وسایل مصرفی جان خود را از دست داده‌اند و این تحریم‌ها خیانتی در حق بیماران است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: متاسفانه در داخل کشور نیز با احتکار و یا با جلوگیری از ترخیض داروها از گمرک و .... با جان بیماران بازی می‌شود.

آرمان با بیان اینکه سالانه در کشور 400 تا 500 میلیارد تومان برای برخی داروهای غیرضروری مانند آنتی‌بیوتیک‌ها هزینه می‌شود، تاکید کرد: دولت می‌تواند این هزینه را صرف بیماران کلیوی کند.

وی با اشاره به هزینه 300 تا 350 هزار تومانی هر جلسه دیالیز برای دولت و با بیان اینکه روزانه 16 هزار بار دیالیز در کشور انجام می‌شود، تصریح کرد: اگر دولت این هزینه را صرف دارو و درمان بیماران کلیوی کند، صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

آرمان هزینه هر بیمار دیالیزی را هفت برابر یک بیمار پیوند کلیوی دانست و خاطرنشان کرد: بهتر است این هزینه دیالیز صرف پیوند کلیه و خارج کردن بیمار از چرخه دیالیز شود.

رشد 500 درصدی اهدا عضو از بیمار مرگ مغزی

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی از نقش مهم اهدا کلیه برای کمک به بیماران هم یاد کرد و افزود: خوشبختانه با فرهنگسازی که طی چند سال اخیر به همت انجمن حمایت از بیماران کلیوی انجام شده در 20 سال اخیر شاهد رشد 500 درصدی اهدا عضو از جمله کلیه از بیماران مرگ مغزی در کشور بودیم.

وی اظهار کرد: در برخی گروه‌های خونی بیماران به روز کلیه مورد نیاز را دریافت می‌کنند، اما در برخی گروه‌های خونی نیز بیش از یکسال پشت نوبتی داریم.

آرمان از رشد اهدا از اعضای خانواده نیز خبر داد و عنوان کرد: این فرهنگ باید بیش از پیش جا بیفتد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی از اینکه برخی بیماران دیالیزی تمایلی برای پیوند کلیه ندارند هم یاد کرد و افزود: دلیل آن هزینه‌های سنگین درمان و داروی بعد از پیوند است.

آرمان با بیان اینکه برخی از افراد نیز کلیه خود را به افراد غیرفامیل اهدا می‌کنند و در مقابل آن مبلغی می‌گیرند که بسیار ناچیز است، گفت: نباید این افراد را فروشنده صرف دانست، زیرا آنها در شرایطی که نیاز مالی دارند به جای کارهای دیگر، شرافتمندانه کلیه خود را اهدا می‌کنند.

دلالی کلیه شدنی نیست

وی مباحثی که درباره دلالی کلیه و باندهای موجود در این بخش مطرح می‌شود را رد کرد و عنوان کرد: جابجایی عضو شرایط بسیار سخت و حساسی نیاز دارد و اینگونه که برخی عوام عنوان می‌کنند در یک زیرزمین و... ممکن است.

به گفته مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی، اهدا عضو نیازمند چند تیم تخصصی پزشکی است و انتقال عضو در حالت عادی ممکن نیست.

آرمان از خانواده‌ها خواست فریب سایت‌ها و آگهی‌های اهدا کلیه را نخورند، زیرا هدف آنها صرفا اخاذی است.

وی با بیان اینکه اکنون 60 درصد موارد اهدا کلیه از بیماران مرگ مغزی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: از 40 درصد مابقی نیز بخش زیادی توسط اهداکنندگان فامیل و بخش کمی توسط افراد غیرفامیل است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی خواستار جا افتادن فرهنگ اهدا عضو خصوصا از بیماران مرگ مغزی شد و تاکید کرد: انجمن فعالیت‌هایی را در این زمینه آغاز کرده و رسانه‌ها نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.

آرمان مهمترین نکته درباره بیماری‌های کلیوی را پیشگیری از ابتلا به این بیماریها دانست و گفت: افراد باید قند و فشار خون خود را به صورت مستمر کنترل کنند.

کرمانشاه می‌تواند قطب پیوند عضو غرب کشور شود

وی در ادامه اشاره‌ای هم به پیگیری برای راه‌اندازی واحد پیوند عضو در کرمانشاه داشت و گفت: کرمانشاه می‌تواند قطب پیوند کلیه در غرب کشور باشد و پس از آن سراغ پیوند سایر اعضا مانند کبد و ... نیز برویم.

به گفته وی، با پیگیری‌های انجام شده این مرکز به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

آرمان با بیان اینکه اکنون در بیمارستان‌های کرمانشاه دستگاه‌های دیالیزی وجود دارد که 40 هزار ساعت یعنی چند برابر عمر مفیدشان کار کرده، افزود: تلاش می‌کنیم برای کرمانشاه نیز دستگاه دیالیز جدید در نظر گرفته شود.

پیوند کلیه برای 5 زلزله زده

وی اشاره ای هم به ارائه خدمات به 150 بیمار کلیوی زلزله زده کرمانشاه داشت و تصریح کرد: پنجمین بیمار نیازمند پیوند نیز با موفقیت پیوند زده شد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور از این کار به عنوان کاری دشوار و نیازمند هزینه زیاد بابت آزمایش‌های تخصصی یاد کرد و گفت: این هزینه‌ها بر عهده انجمن بوده است.

آرمان از راه‌اندازی خوابگاه با همه امکانات هم در کرمانشاه و هم در تهران برای بیماران پیوند کلیه خبر داد و عنوان کرد: این افراد باید بعد از پیوند در شرایط مناسبی زندگی کنند و هرچه فاصله محل پیوند و زندگی آنها کمتر باشد موفقیت پیوند کلیه آنها بیشتر خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد، تا پایان سال تعداد بیشتری از بیماران کلیوی زلزله زده که شرایط پیوند را دارند، پیوند کلیه شوند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور از پیگیری برای تسریع در بازسازی واحدهای مسکونی بیماران کلیوی هم خبر داد.

 

 

 

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار