کد خبر: ۶۵۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷ 22 September 2018

به گزارش مجله اقتصادی کانی: عشایر این روزها با یک بحران جدی روبرو هستند. فصل فروش دام فرارسیده ولی پیدا کردن یک خریدار مناسب برای گوسفندان پرواری بسیار دشوار است.

در سالیان گذشته در این فصل با توجه به تولید مازاد ۱۰ هزار تنی گوشت در استان، امکان صادرات دام زنده فراهم بود ولی در سال جاری این صادرات به بهانه کنترل قیمت ها، متوقف شده است.

 این تصمیم غیرکارشناسی تاثیری در کنترل قیمت ها نداشته و تنها زیان تولید کننده را در پی داشته است. دلال ها همچنان بازار عرضه را در دست دارند. آن ها گوسفند زنده را با ارزانترین قیمت ممکن می خرند و به بهایی گران می فروشند.

بازار داخلی مصرف گوشت به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف کننده و افزایش قیمت ها، با رکود مواجه شده است.

تولیدات دامی عشایر در حالی روی دستشان باد کرده که هزینه های آن ها چند برابر شده است. آن ها به عنوان تولید کننده اصلی گوشت گوسفند با تنگناهای پرشماری مواجه هستند.

 بخش زیادی از مراتع عمومی سال هاست از دست عشایر خارج شده اند و عرصه روز به روز بر آن ها تنگتر می شود. قیمت نهاده هایی مانند جو و علوفه و دارو حداقل برابر شده است.

 در این شرایط همه چشم ها به بخش دولتی دوخته شده است و آن ها هم ابتکار عملی دیده نمی شود. متاسفانه طی این سال ها بخش دولتی، واردات گوشت از خارج را بر خرید از تولید کننده داخلی ترجیح داده است.

اگر وضع به همین منوال پیش برود شاهد نابودی تدریجی عشایر به عنوان یک قشر تولید کننده خواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار