کارشناس ارشد گیاهان دارویی بامیه را با توجه به اثرات آن در کاهش قند و چربی خون، خوراکی بسیار مفید برای بیماران دیابتی و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عنوان کرد.
کد خبر: ۶۵۸۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ 22 September 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،هانیه ناصریبا اشاره به خواص بسیار بامیه، گفت: این میوه خوراکی با داشتن مواد مغذی با ارزشی مانند ویتامین‌های C ,A و گروه B ، B5، B2، B6 و اسید فولیک و نیز دارا بودن عناصری از جمله منگنز، کبالت، کلسیم، فسفر و پتاسیم اثرات قابل توجهی بر سلامت انسان دارد.

وی بامیه را خوراکی مناسب برای بیماران دیابتی عنوان کرد و افزود: فیبر موجود در بامیه سرعت جذب قند را کاهش داده و به حفظ قند خون کمک می‌کند، بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.

ناصری همچنین بامیه را خوارکی مفید برای بیماران قلبی دانست و افزود: یک نوع فیبر به نام "موسیلاژ" در بامیه وجود دارد که از طریق متصل شدن به نمک‌های صفراوی و اسیدهای چرب، موجب کاهش کلسترول خون می‌شود و در همین راستا مصرف بامیه برای بیماران قلبی توصیه می شود.

وی افزود: اثر بامیه در کاهش کلسترول خون، یکی از خصوصیات بسیار مفید این خوراکی است، زیرا مانند داروهای کاهنده کلسترول اثرات جانبی ندارد.

ناصری به ماده لزج موجود در بامیه اشاره کرد و افزود: این ماده لزج کمک فوق‌العاده‌ای به دفع مواد زائد و سموم در سیستم گوارشی می‌کند.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با توجه به مقادیر قابل توجه پتاسیم و منیزیم در بامیه گفت: در همین راستا بامیه خوراکی مناسب برای مبتلایان به فشار خون است و میتواند در کنترل فشار خون آنها موثر باشد، هچنین این خوارکی میتواند برای پیشگیری از فشارخون بالای دوره بارداری و نیز گرفتگی عضلات طی این دوران استفاده شود.

ناصری با اشاره پتاسیم بالای بامیه هشدار داد، مصرف این خوراکی برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیه توصیه نمی‌شود.

وی درادامه به تاثیر بامیه بر کاهش وزن اشاره کرد و افزود: یکی از عوارض رژیم‌های کاهش وزن ابتلا به یبوست است که مصرف بامیه علاوه بر کمک به روند کاهش وزن، از بروز یبوست هم پیشگیری می‌کند.

وی افزود: فیبر موجود در بامیه با جذب آب کافی، علاوه بر پیشگیری از بروز یبوست از ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل بواسیر نیز پیشگیری می‌کند.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی در پایان یادآور شد: برای حفظ اثرات مفید بامیه و آنزیم‌های هضمی آن، باید آن را با حرارت کم یا با بخار ملایم پخت و برای سرخ کردن آن می‌توان از مقدار کمی روغن زیتون برای تفت دادن آن استفاده کرد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار