مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از برگزاری سه مراسم آیینی ثبت ملی شده ویژه ماه محرم در سطح استان خبر داد.
کد خبر: ۶۵۵۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵ 15 September 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،جلیل بالایی، با اشاره به اجرای مراسم آیینی مختلف مردم کرمانشاه در ماه محرم، اظهارکرد: مراسم چمری(آقامیری)، تعزیه خوانی روستای فش و مور لکی هرسین از جمله رسوم آئینی مردم کرمانشاه در ماه محرم هستند که طی سالهای گذشته به ثبت ملی رسیده اند.

وی باتاکید براینکه این رسوم به مرور کمرنگ و یا فراموش شده اند، افزود: در این راستا در نظر داریم در محرم امسال با اجرای این رسوم در سطح استان به معرفی، شناسایی و زنده نگه داشتن آنها کمک کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: در روز پنجم محرم(شنبه 24 شهریور) مراسم چمری یا آقامیری را که به شکل خاصی در روستای چقاکبود اسلام آبادغرب برگزار می شود را در این روستا اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین مراسم تعزیه خوانی روستای فش که از نظر متن و محتوا با تعزیه سایر استان های کشور متفاوت است را روز 13 محرم در مزار شهدای روستای فش برگزار می کنیم.

بالایی با اشاره به اجرای مراسم آیینی مور از دیرباز در مناطق مختلف کرمانشاه، عنوان کرد: شهرستان هرسین مرکز اجرای این آیین در استان کرمانشاه است.

وی از راه اندازی "خانه مور" شهر هرسین تا اربعین خبرداد و اضافه کرد: در اربعین امسال مراسم آیینی مور لکی را در این محل برگزار می کنیم.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار