یک مشاور خانواده گفت: متاسفانه اکثر والدین ایرانی تنها به روش های سنتی فرزندپروری بسنده کرده و روش های علمی فرزندپروری را کسب نمی کنند.
کد خبر: ۶۵۵۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳ 15 September 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،حجت الاسلام کماسی ، بابیان اینکه خداوند در قرآن کریم فرزند را هدیه ای از جانب خود می داند، اظهارکرد: زمانی که زوجین تشکیل زندگی می دهند، پیش از تصمیم برای داشتن فرزند، باید مهارت های فرزندپروری را کسب کنند.

وی ادامه داد: این آموزش ها شامل مواردی همچون روش های صحیح تربیت کودکان، نحوه اثر گذاشتن بر رفتار کودک، چگونگی راهنمایی کودک بدون خشونت و تشویق کودک بهنگام بروز رفتارهای مناسب می شود.

این مشاور خانواده باتاکید براینکه زوجین در بحث تربیت و پرورش فرزندان باید کاملا باهم هماهنگ عمل کنند، تصریح کرد: پاسخگویی و توقع دو محور و شاخصه اصلی فرزندپروری هستند که در "پاسخگویی" فرزندان از پدر و مادر انتظاراتی دارند که ضروری است پدر و مادرها پاسخ این انتظارات را بدهند و از طرف دیگر در بحث "توقع" نیز پدر و مادر از فرزندان خود توقعاتی دارند که فرزندان باید به این توقعات پاسخ دهند.

وی والدین را در برخورد با فرزندان به چهار دسته والدین سخت گیر، بی توجه، سهل گیر و مقتدر تقسیم کرد و گفت: والدین سخت گیر والدینی هستند که به روش های تربیتی همچون تنبیه کردن و محدود کردن فرزندان خود معتقدند و تاکید دارند که فرزندان باید کاملا مطیع آنها باشند. این والدین انتظارات زیادی از فرزندانشان دارند، اما کمتر پاسخگوی آنها هستند.

وی گفت: از سوی دیگر والدین بی توجهی داریم که توقع و انتظاری از فرزندانشان ندارند، پاسخگوی آنها نیستند و نسبت به فرزندان خود بی تفاوتند.

وی اظهار کرد: دسته دیگر از والدین والدینی هستند که اجازه می دهند فرزندانشان هرکاری می خواهند انجام داده و هر انتظاری از پدر و مادر دارند نیز پاسخ داده می شود که این دسته والدین سهل گیرند که بصورت غیرسنتی با فرزندانشان رفتار می کنند.

این مشاور خانواده بااشاره به اینکه رفتار هیچکدام از سه دسته والدین ذکر شده مورد تائید نیست، عنوان کرد: گروه چهارم که رفتار آنها مورد تائید کارشناسان است، والدین مقتدر هستند. این دسته والدین بین میزان پاسخگویی و انتظار از فرزندانشان تعادل برقرار نموده و روش های درست انضباطی غیرتنبیهی را برای فرزندان خود بکار می گیرند.

وی متذکرشد: خروجی تربیتی والدین سخت گیر انسان هایی حقیر و پست، والدین بی توجه فرزندان سردرگم و یاغی، والدین سهل گیر فرزندانی ضعیف و بی اعتماد به نفس و والدین مقتدر فرزندانی متعادل و متعالی است.

کماسی خاطرنشان کرد: والدین مقتدر، انتظارات فرزندان خود را بصورت منطقی و معقول پاسخ می دهند، اهل گفت و گو هستند و در مقابل انتظارات متعادلی از آنها دارند.

وی عدم آگاهی و اطلاع درخصوص فرزندپروری را اولین آسیب در تربیت فرزندان عنوان کرد و گفت: متاسفانه اکثر والدین جامعه کنونی ما به اطلاعات سنتی فرزندپروری بسنده می کنند و از اطلاعات علمی در این رابطه غافل می مانند.

این مشاور خانواده با بیان اینکه تعداد خانواده هایی که مهارت های علمی فرزندپروری را کسب می کنند بسیار کم هستند، افزود: گاها بین والدین در روش تربیت فرزندان ناهماهنگی هایی وجود دارد که این مسئله مشکلاتی را در تربیت فرزندان بوجود می آورد.

وی همچنین به پررنگ شدن نقش زنان در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در جامعه اشاره کرد و افزود: با وجود مزیت‌هایی که این موضوع دارد، اما این امر در برخی موارد باعث جابجایی نقش والدین در خانواده و تاثیرگذاری آن در تربیت فرزندان می شود.

کماسی اختلافات زن و شوهر با هم و نیز بیماری عصبی والدین را نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در تربیت فرزندان عنوان کرد.

 


 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار