معاون دادستان کرمانشاه از ضعف در نظارت بر سیلوهای گندم استان انتقاد کرد.
کد خبر: ۶۵۴۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 12 September 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا منطقه کرمانشاه، نشست شورای نظارت بر گندم، آرد ونان استان کرمانشاه،  با حضور معاون دادستان و نمایندگان معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و شرکت غله کرمانشاه به منظور بررسی وضعیت سیلوهای نگهداری گندم و کیفیت آرد تولید شده درکارخانجات آرد استان برگزار شد.

علی اشرف کرمی معاون دادستان کرمانشاه در این نشست با اشاره به وصول برخی شکایات و گزارشات مبنی بر عدم رعایت بهداشت دربرخی از واحدهای مواد غذایی، اظهار کرد: از آنجایی که نان به عنوان قوت غالب مردم محسوب می شود، حساسیت‌های بهداشتی به این موضوع باید بیشتر مورد تاکید قرار گیرد.

وی به سرکشی نماینده دادسرا از سیلوها، کارخانجات آرد و نانوایی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه در برخی ازنانوایی‌ها شاهد هستیم علاوه بر جوش شیرین از برخی مواد دیگر همچون جوهرقند در نان استفاده می‌کنند که جای نگرانی دارد.

معاون دادستان کرمانشاه بر لزوم انجام فعالیت‌های پیشگیرانه در رابطه با تخلفات آرد و نان تاکید کرد و افزود: دستگاه های متولی باید مباحث نظارتی را افزایش دهند تا مانع تحقق بزه در این بستر شود.

وی گفت: از سال 96 پرونده هایی را مبنی برای تخلف بهداشتی در برخی از سیلوهای گندم استان تشکیل داده ایم که پس از انجام نمونه گیری این موضوع محرز و مشخص شد که معاونت غذا و دارو نظارتی بر این سیلوها ندارد.

کرمی بابیان اینکه اخیرا نیز گزارش مواردی را در این زمینه داشته‌ایم، یادآور شد: طبق استاندارد هر سیلوی فلزی تنها شش ماه می‌تواند گندم را درخود نگهداری کند، این درحالی است که در سیلوهای فلزی کرمانشاه گندم سال 93 نیز وجود دارد.

وی با تاکید براینکه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و شرکت غله باید در این رابطه نظارت داشته باشند، تاکیدکرد: اگر سیلوی فلزی در استان بیش از شش ماه گندم را نگهداری کند، باید ذخیره گندم خود را تخلیه کرده، درغیر اینصورت برخورد می شود.

معاون دادستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: از این پس شرکت غله مجوز بستن قرارداد با سیلوهای فاقد آزمایشگاه و مسئول فنی را ندارد.

کوتاهی در نظارت برسیلوهای گندم نداشته ایم

در ادامه این نشست، عبدالله فرجاد معاون مدیریت نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به افزایش تعداد سیلوهای گندم کرمانشاه طی چند سال اخیر، عنوان کرد: درحال حاضر 34 سیلو در استان به کار ذخیره سازی گندم مشغول هستند که بصورت مداوم مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کوتاهی در نظارت بر سیلوهای گندم نداشته و تمام موارد تخلف بهداشتی را گزارش کرده‌ایم، اظهارکرد: از ابتدای امسال تاکنون 64 مورد بازدید از سیلوهای استان داشته ایم.

به گفته این مسئول طی دو سال گذشته نظارت بر واحدهای سیلوی گندم استان افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند که نانوایی‌ها درحوزه نظارت ما نیستند، اما معاونت غذا و دارو در این زمینه ورود کرده و نظارت های مستمری را بصورت ماهیانه انجام می‌دهد.

فرجاد با بیان اینکه کیفیت گندم ایران برای پخت نان مطلوب است، به تشریح مهمترین دلایل بی کیفیت شدن نان ها پرداخت و افزود: متاسفانه فرآیندهایی که برای تولید نان باکیفیت باید در نانوایی ها اجرا شود، همچون سبوس گیری، دمای آب، میزان نمک استفاده شده و مدت زمان تخمیر چندان اجرا نمی شود.

وی تاکید کرد: خروج گندم از سیلو باید با تائید مسئول فنی باشد، تا امکان خروج گندم های غیربهداشتی به خارج از سیلو امکانپذیر نباشد.

نیرو نداریم

در این نشست رازیانی نماینده شرکت غله استان نیز عنوان کرد: طبق اصل 44 قانون اساسی شرکت غله درحال واگذاری بوده و درحال تبدیل شدن به یک شرکت بازرگانی است.

وی در پاسخ به انتقاد ضعف در نظارت بر سیلوهای گندم استان، گفت: در کل استان تنها 10 تا یازده نفر نیرو برای نظارت بر این سیلوها داریم که بسیار تعداد کمی است.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار