یک کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به رواج برخی مداحی‌ها در سالهای اخیر که با موسیقی شاد همراه است، گفت: مداحی با موسیقی شاد با روح عزاداری در ماه محرم سازگار نیست.
کد خبر: ۶۵۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 12 September 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی  با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و با تسلیت عزاداری‌های این ماه، گفت: هر ساله با رسیدن ماه محرم مجالس عزاداری و مداحی‌های بسیاری در سراسر نقاط جهان و ایران برپا می‌شود که نیاز است این مراسم متناسب با شان این ماه و صاحب آن باشد.

وی با اشاره به رواج مداحی‌های جدید در سالهای اخیر، گفت: استفاده از موسیقی در مداحی‌ها بلامانع است، اما در موسیقی دستگاه‌هایی داریم که برای شادی استفاده می‌شوند و استفاده از این دستگاه‌ها مطمئنا برای مراسم سوگواری و عزا مناسب نیست. متاسفانه شاهدیم برخی مداحی‌ها با موسیقی شاد همراه است و عملا سنخیتی با مراسم سوگواری ندارد.

موسوی تصریح کرد: همچنین در سالهای اخیر شاهدیم برخی اشعار سوگواری ماه محرم بر اساس ترانه‌های شاد سروده می‌شود که اصلا با حال و هوای عزا و سوگواری آن هم در ماه محرم همخوانی ندارد و نیاز است مسئولین مربوطه در این زمینه تذکرات لازم را بدهند.

این کارشناس مذهبی به محتوای این اشعار و مداحی‌ها هم اشاره کرد و افزود: شاعران توانا باید محتوای آنچه در کربلا اتفاق افتاده را بدون خرافات و بدون زیاد و کم به درستی نقل کنند و اینگونه پیام واقعی محرم و عاشورا منتقل می‌شود.

وی با بیان خرافات و مطالب نادرست در خصوص واقعه عاشورا را مشکل 14 قرن بعد از این واقعه دردناک عنوان کرد و افزود: عاشورا در نیم روز اتفاق افتاد و مطمئنا این همه حوادث که در مداحی ها نقل می شود نمی تواند در یک نیم روز اتفاق افتاده باشد که هر سال روضه‌ای جدید از این روز عظیم نقل می‌شود.

موسوی تاکید کرد: واقعه عاشورا آنقدر جانگداز و جانسوز است که نقل ساده آن هم می‌تواند به راحتی دلها را منقلب کند و نیازمند بیان خرافات و بیان مطالب ناصحیح نیست.

وی بر مطالعه هر چه بیشتر مداحان تاکید کرد و افزود: کتاب "حماسه حسینی" نوشته استاد مطهری در سه جلد بسیار می تواند راهگشای مداحان و شاعران در خصوص وقایع محرم و عاشورا باشد و در این سه جلد تاریخ و وقایع عاشورا با ذکر مستندات بیان شده است.

این کارشناس مذهبی به انجام برخی حرکات خلاف اخلاق در مراسمات عزاداری امام حسین(ع) هم اشاره کرد و افزود: عریان شدن و خودنمایی در میان مردم و جلب توجه با روح عزاداری در ماه محرم سازگار نیست و افراد اگر سوگواری واقعی امامشان هستند باید از انجام این حرکات خودداری کنند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به تفاوت شیوه‌های عزاداری در میان اقوام و ملل مختلف نیز گفت: ابراز احساسات از جمله شادی و غم می تواند به شیوه‌های مختلف انجام شود، اما در این بین خطوط قرمزی نیز وجود دارد که باید رعایت شود.

موسوی آسیب رساندن به خود و دیگران را از جمله این خطوط قرمز عنوان کرد و افزود: بطور مثال در عزاداری و سوگواری انسان باید از هرگونه آسیب رساندن به خود و دیگران خودداری کند و هرگونه آسیب حتی اگر فرد برخود سیلی بزند و محل آن قرمز یا سیاه شود مشمول دیه است که فرد باید این دیه را به والدین یا فرزندان خود بپردازد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار