معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه گفت: مباهله سند حقانیت شیعه، تایید و اثبات آیه تطهیر است.
کد خبر: ۶۵۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ 04 September 2018

به گزارش تابناک به نقل از مهر،حجت الاسلام توسلی اظهار داشت: در بیست و چهارم ذی الحجه سال ده هجری قمری بعد از پیروزی های اسلام، پیامبر(ص) برای سران بعضی کشورها از جمله نجران که مسیحی بودند و در حد فاصل حجاز و یمن سکونت داشتند، نامه نوشتند تا اسلام آورند که البته آن ها نپذیرفتند در نتیجه پیامبر(ص) گفت یا اسلام را بپذیرید یا جزیه دهید که آنان هیچ کدام را نپذیرفتند در نهایت قرار بر مباهله شد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مباهله از ریشه بهل به معنای بریدن اما در واقع به معنای نفرین کردن است، افزود: اعراب وقتی اختلاف پیدا می کردند همدیگر را نفرین می کردند بر همین مبنا وعده ای گذاشتند.

وی با بیان اینکه آیه ۶۱ سوره آل عمران به مباهله اشاره دارد گفت: در این آیه عزیزترین افراد پیامبر(ص) معرفی شدند، در واقع رسول اکرم(ص) در حالی به عرصه می آیند که امام حسین(ع) را در آغوش گرفتند و دست امام حسن(ع) را در دست گرفته و امیرالمومنین(ع) و فاطمه زهرا(س) نیز پشت سر ایشان حرکت می کردند.

حجت الاسلام توسلی افزود: وقتی بزرگ مسیحیان نجران این ماجرا را دید و در مورد این افراد پرسید گفت نمی توانیم مباهله کنیم زیرا اگر پیامبر(ص) نفرین کند همگی ما نابود می شویم در نتیجه به پرداخت جزیه تن دادند.

وی خاطر نشان کرد: از آیه مباهله دو بحث برمی آید که یکی اثبات و تائید آیه تطهیر است که در شان اهل بیت پیامبر(ص) نازل شد و دیگری اثبات جایگاه امیرالمومنین(ع) به عنوان " انفسنا" پیامبر(ص) است.

وی با تاکید بر اینکه در تفسیر آیه مباهله و شان نزول آن شیعه و سنی اختلافی ندارند افزود: مسیحیت نیز بر این دو حقانیت که همانا تطهیر اهل بیت(ع) و جایگاه والای امام علی(ع) است صحه می گذارند.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: همچنین این آیه نشان می دهد پیامبر(ص) با تمام وجود برای دین اسلام زحمت کشیده و حتی خانواده خود را وارد کرده که می تواند به تثبت اسلام کمک کند.

 

 

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار