طی چند ماه اخیر همراه با افزایش قیمتی که در عمده کالاها رخ داد، مرغ هم یکی از مهمترین اقلامی بود که افزایش شدید قیمت را تجربه کرد و به نوعی رکورد قیمت مرغ شکسته شد.
کد خبر: ۶۵۱۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷ 04 September 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا منطقه کرمانشاه، گرانی مرغ تا حدی بود که قیمت هر کیلو گوشت مرغ معمولی به نزدیک 12 هزار تومان هم رسید، آن هم برای محصولی که در گذشته نهایت افزایش قیمتی که تجربه کرده بود هشت تا 9 هزار تومان بود.

این گرانی باعث شد مرغ از سفره و سبد خانوار برخی خانوارها کنار برود و با کاهش خرید این محصول پروتئینی مواجه باشیم.

اگر چه همزمان با گران شدن مرغ، توزیع مرغ منجمد دولتی با نرخ 6750 تومان آغاز شد، اماه تاثیر آن بر بازار چندان چشمگیر نبود و همچنان قیمت مرغ در بازار بالا است.

 

اما این گرانی مرغ واقعا از کجا منشا می‌گیرد؟ آیا توزیع کنندگان گرانفروشی می‌کنند یا قیمت مرغ واقعا همینقدر است و هزینه تولید آن بالا رفته؟

رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان کرمانشاه درباره آخرین وضعیت قیمت مرغ در بازار گفت: اگرچه قیمت مرغ اکنون در بازار به کیلویی حدود 10 هزار و 300 تومان برای مصرف کننده رسیده، اما این قیمت در هفته گذشته تا نزدیک 12 هزار تومان هم بود.

میثم غلامی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به افزایش پنج تا شش هزار تومانی قیمت هر کیلو مرغ طی چند ماه اخیر، ادامه داد: پیش از این گرانی‌ها قیمت هر کیلو مرغ نهایتا کیلویی 6700 تا هفت هزار تومان بود.

وی چنین افزایش قیمتی را بی‌سابقه دانست و تصریح کرد: نهایت قیمتی که تاکنون مرغ تجربه کرده بود بیش از این 8500 تا 9 هزار تومان نبوده است.

غلامی قیمت کنونی هر کیلو مرغ در عمده‌فروشی را 9800 تومان اعلام کرد که این رقم در هفته گذشته یازده هزار و 500 تومان بوده و افزود: مغازه‌دار نسبت به قیمت عمد‌فروشی فقط کیلویی 500 تومان از مرغ سود می‌برد و سود چندانی عاید توزیع کنندگان نمی‌شود.

وی عنوان کرد: عمده‌فروشان نیز فقط 100 تا 150 تومان برای هر کیلو مرغی که تحویل می‌گیرند سود می‌برند و سود چندانی هم برای عمده‌فروش وجود ندارد.

به گفته غلامی در دو مرحله عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نزدیک به 700 تومان روی قیمت هر کیلو مرغ می‌رود.

رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان کرمانشاه دلیل اصلی گران شدن مرغ را مربوط به هزینه‌های تولید و نه گرانفروشی مغازه‌داران دانست و تاکید کرد: طی چند وقت اخیر هزینه‌های تولید از جمله بهای نهاده‌های دامی، ذرت، سویا، دارو و ... بالا رفته است.

غلامی با بیان اینکه تولیدکنندگان مرغ تا چند ماه قبل مرغ را با ضرر در بازار عرضه می‌کردند، افزود: طی یک ماه اخیر مقداری سود عاید تولیدکنندگان شده است.

وی پیش‌بینی کرد با خنک شدن هوا و افزایش تولید مرغ دوباره شاهد پایین آمدن قیمت این محصول و زیان تولیدکنندگان باشیم و افزود: برای اینکه مرغداران ضرر نکنند دولت باید ارز ارزان قیمت به دارو و نهاده‌های دامی مورد نیاز تولیدکنندگان مرغ تخصیص دهد.

رئیس اتحادیه مرغ‌فروشان کرمانشاه اشاره‌ای هم به عرضه مرغ منجمد دولتی با قیمت 6750 تومان داشت و گفت: اگر مرغ دولتی عرضه نمی شد قیمت این محصول تا کیلویی 14 تا 15 هزار تومان هم بالا می‌رفت.

به گفته غلامی مرغ منجمدی که توزیع شد هم کیفیت خوبی داشت و هم مورد استقبال مردم قرار گرفت و قیمت‌ها را تعدیل کرد.

اما باید دید قیمت تولید مرغ چرا در مدت کوتاهی به این میزان بالا رفته و آیا تخلفی از سوی مرغداران صورت می‌گیرد و یا واقعا آنها نیز متحمل هزینه‌های اضافه شده‌اند؟

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی صنعتی کرمانشاه درباره قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده گفت: در شرایط کنونی هر کیلو مرغ زنده برای تولید کننده 6700 تومان تمام می‌شود که با هزینه کشتار، بسته‌بندی، حمل و نقل و ... با قیمت منطقی حدود 10 هزار تومان به دست عمده‎فروشان می‌رسد.

بهمن احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید مرغ در چند ماه اخیر، اظهار کرد: در این مدت و با بالا رفتن قیمت ارز، قیمت انواع محصولات مورد نیاز مانند کنجاله سویا، ذرت، دارو، مکمل‌ها و همچنین هزینه‌های حمل و نقل، دستمزد کارگر و ... افزایش یافته است.

وی از افزایش 20 تا 70 درصدی این هزینه‌ها یاد کرد و ادامه داد: برخی از اقلام مورد نیاز تولید مرغ مانند دارو، کنجاله سویا و ... وارداتی است و با گرانی ارز قیمت آنها بالا رفته است.

احمدی معتقد است، در شرایط فعلی هیچگونه گرانفروشی از سوی تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی صنعتی کرمانشاه تاکید کرد: مرغداران تا یکی دو ماه قبل به ازای هر کیلو مرغ حدود 1500 تومان ضرر می‌دادند و اکنون قیمت برای آنها مقداری منطقی شده و حدود 10 تا 20 درصد سود قانونی عایدشان می‌شود.

احمدی با بیان اینکه با خنک شدن هوا قیمت مرغ دوباره پایین خواهد آمد، خواستار حمایت دولت برای واردات مواد اولیه مورد نیاز مرغداران شد.

وی با بیان اینکه اکنون کمبود مرغی در کرمانشاه وجود ندارد و در هر دوره 2.5 تا سه میلیون قطعه مرغ در استان تولید می‌شود، افزود: ظرفیت تولید 12 میلیون قطعه در هر دوره را داریم.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی صنعتی کرمانشاه از فعالیت حدود 900 واحد تولیدی مرغ در استان هم خبر داد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار