یک روانپزشک عنوان کرد: مبتلایان اختلال دو قطبی نوسانات شدید خُلقی دارند و در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کنند.
کد خبر: ۶۴۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ 07 August 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دکتر وحید فرنیا با بیان اینکه اختلال دو قطبی از دسته اختلالات خلقی و بیماری‌های اعصاب و روان است، گفت: افرادی که به این بیماری مبتلا هستند دچار نوسانات خلقی می‌شوند، بطوری که گاهی بدون دلیل خاصی دچار افسردگی شدید و یا شادی بیش از حد می‌شوند.

فرنیا افزود: حدود ٧٠ درصد مبتلایان این بیماری در ابتدا دچار یک دوره‌ افسردگی می‌شوند که نشانه‌های این دوره شامل خلق افسرده، احساس عدم لذت، بی اشتهایی، اختلال خواب، کاهش انرژی بدن، کاهش تمرکز، احساس گناه و افکارمرگ و خودکشی است.

این روانپزشک افزود: دوره شیدایی این بیماران نیز با علائمی از جمله کم خوابی، افزایش انرژی بدن، پرحرفی، ولخرجی، افزایش تمایلات جنسی، تحریک پذیری و پرخاشگری همراه است.

فرنیا با اشاره به اینکه از هر 100 نفر در جهان یک نفر مبتلا به اختلال دو قطبی است، تصریح کرد: بیشترین شیوع این بیماری در سنین ٢٠ تا ٣٠ سالگی است و هر چه سن بالاتر برود احتمال بروز آن کاهش پیدا می‌کند.

این روانپزشک ژنتیک، عوامل محیطی و شرایط زندگی را مهمترین دلایل ایجاد این بیماری معرفی کرد و افزود: شرایط زندگی فرد تاثیر زیادی بر بروز و شدت این بیماری دارد. فردی که دچار این اختلال می شود نیاز به حمایت بیشتری دارد و اطرافیان و خانواده بیمار باید شرایط او را درک کنند.

فرنیا تصریح کرد: تحقیقات نشان می‌دهد احتمال انتقال این بیماری از والدین به فرزندان حدود 12 درصد است و در همین راستا مبتلایان اختلال دو قطبی باید پیش از ازدواج با پزشک خود مشورت کنند.

وی شدت بیماری را در افراد مختلف متفاوت دانست و خاطر نشان کرد: بطور معمول علائم بیماری آنقدر شدید است که زندگی عادی و روزانه فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فرنیا با بیان اینکه تشخیص اختلال دو قطبی تنها توسط روانپزشک صورت می‌گیرد، گفت: بروز برخی علائم بیماری در افراد لزوما به معنای ابتلای آنها به اختلال دوقطبی نیست و تشخیص این بیماری تنها توسط روانپزشک صورت می گیرد.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه این بیماری نیازمند درمان طولانی است و در درمان دارویی این بیماری از داروهای تثبیت کننده‌ خلق استفاده می شود.

فرنیا بر مصرف منظم داروهای تجویز شده تاکید کرد و افزود: با قطع دارو احتمال پیشرفت و شروع دوباره‌ بیماری وجود دارد.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار