مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد از اختصاص ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار به مسکن مددجویان روستایی برای ساخت خبر داد.
کد خبر: ۶۳۹۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴ 06 August 2018

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی کمیته امداد، ابراهیم بازیان، مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با تأکید بر اینکه تأمین مسکن مناسب برای مددجویان روستایی در اولویت این نهاد است گفت: بیش از نیمی از جامعه هدف کمیته امداد ساکن روستا هستند.

وی با اظهار اینکه کمتر از ده درصد از خانوارهای روستایی تحت حمایت فاقد مسکن هستند افزود: البته بیشتر این ‌خانوارها در منازلی سکونت دارند که قدمت برخی از آن‌ها به بیش از ۶۰ سال می‌رسد. بر این اساس این خانوارها امسال در اولویت تأمین مسکن قرارگرفته‌اند.

بازیان با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر مقاوم‌سازی بافت فرسوده با اولویت مناطق زلزله‌خیز در روستاها افزود: یکی از دلایل توجه ویژه کمیته امداد به مسکن مددجویان روستایی غیر مقاوم بودن منازل آن‌ها در برابر حوادث طبیعی است.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن کمیته امداد با اعلام اینکه در حوادثی مانند زلزله بیشترین آسیب جانی و مالی به روستاییان واردشده است گفت: به‌طور نمونه در زلزله کرمانشاه بیش از چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مددجویان روستایی از ده تا صد درصد تخریب شد که ساخت این تعداد مسکن تا پایان امسال در برنامه این نهاد است.

وی بابیان اینکه بیشتر مددجویان روستایی را سالمندان تشکیل می‌دهند، یکی دیگر از دلایل در اولویت بودن مسکن روستاییان را تکریم سالمندان تحت حمایت دانست و افزود: خانه برخی از مددجویان ساکن روستا علاوه بر فرسوده بودن فاقد امکانات بهداشتی مانند حمام و سرویس بهداشتی است.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن کمیته امداد با اعلام اینکه امسال ۲۲ هزار واحد مسکونی برای خانوارهای روستایی متناسب با تعداد خانوار و اقلیم منطقه ساخته یا مقاوم‌سازی می‌شود گفت: از این تعداد بیش از چهار هزار واحد مربوط به مددجویان روستاهای زلزله‌زده کرمانشاه است.

وی با اشاره به اینک متوسط تراکم جمعیت در واحدهای مسکونی روستایی ۱.۱ نفر است گفت: با توجه به اینکه بیشتر خانوارهای روستایی دو تا سه‌نفره هستند، متوسط متراژ خانه‌ای که برای مددجویان ساخته می‌شود ۵۰ متر است که البته این رقم برای خانوار‌های با اعضای بالا افزایش می‌یابد.

بازیان اعتبار اختصاص‌یافته برای مسکن روستاییان در سال جاری را بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است که البته این مبلغ از طریق اعتبارات دولتی، مشارکت مردمی (پنج درصد زکات و ۲۰ درصد صدقه)، تسهیلات قرض‌الحسنه امداد ولایت، کمک موسسه‌های خیریه و منابع داخلی کمیته امداد تأمین می‌شود.

وی سرانه اعتبار هر واحد مسکونی روستایی برای مددجویان کمیته امداد را ۲۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: سهم مشارکت این نهاد از تأمین مسکن روستایی در مناطق محروم دوسوم و در سایر مناطق یک‌سوم است. باقی منابع مالی موردنیاز نیز توسط نهادهایی مانند سپاه پاسداران و بنیاد برکت تأمین می‌شود.

مدیرکل دفتر تأمین مسکن کمیته امداد بابیان اینکه استفاده از ظرفیت تسهیلات بانکی کم‌بهره در مقاوم‌سازی مسکن روستایی همواره موردتوجه این نهاد است اعلام کرد: امسال برای نخستین بار از محل اعتبارات صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت، وام قرض‌الحسنه برای مسکن روستایی به مددجویان داده می‌شود.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار