عضو هیات رییسه اتاق ایران معتقد است، واگذاری پروژه‌های نیمه تمام کشور به بخش خصوصی حداقل ۷۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۶۳۹۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳ 05 August 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،کیوان کاشفی با اشاره به تاکید دوباره دولت بر واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی، گفت: بر اساس برآورد اولیه‌ انجام شده حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌‎تمام در کشور داریم که از پنج تا بیش از 70، 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی از این پروژه‌های نیمه تمام به عنوان سرمایه‌های راکدی یاد کرد که در سال‌های اخیر بلااستفاده مانده و مردم نتوانسته اند از آن بهره‌مند شوند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه این پروژه‌‍ ها در طی زمان دچار استهلاک و فرسودگی می‌شوند، گفت: علاوه بر این این پروژه ها هر سال تعدیل می‌خورند و هزینه اجرای آنها بالا می‌رود و دولت در این شرایط اقتصادی کنونی امکان اجرای این پروژه‌ها را ندارد.

به گفته کاشفی از این 400 هزارمیلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام، حدود 180 تا 200 هزار میلیارد تومان آن برای بخش خصوصی جذاب است و بخش خصوصی آماده اجرای آنها است.

کاشفی اضافه کرد: اگر بخش خصوصی این 200 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام را اجرا کند، حدود 700 هزار شغل ایجاد ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به عواملی که تا کنون مانع واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی شده، نبود عزم جدی در دستگاه‌های دولتی و لایه‌های پایین دولت علی‌رغم خواست مسئولین رده بالا را مهمترین دلیل برشمرد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی به هرشکل که شده در برابر واگذاری این پروژه‌ها مقاومت می‌کنند، تاکید کرد: دلیل این مقاومت آن است که دستگاه‌‌ها برای این پروژه‌ها تعدیل می‌گیرند و یا پیمانکارانشان را سر کار می‌گذارند.

وی مشکل دیگر را خلاء قانونی و آیین‌نامه اجرایی در واگذاری پروژه‌های نیمه تمام دانست که روند واگذاری را بسیار کند و بروکراسی آن را پیجیده می‌کند و افزود: همین امر باعث کاهش تمایل بخش خصوصی برای ورود به این عرصه می‌شود.

کاشفی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دولت نباید به این پروژه‌ها دید انتفاع داشته باشد و بخواهد برای واگذاری آنها قیمت عجیب و غریب و بر اساس نرخ روز اعلام کند. دولت باید اجازه دهد بخش خصوصی این پروژه‌ها را دست بگیرد و از قبل آن سود ببرد.

وی معتقد است، دولت می‌تواند بهای پایینی برای واگذاری این پروژه‌ها در نظر بگیرد، اما در کنار آن تضامینی برای ایجاد اشتغال، تولید و بهره‌وری را قرار دهد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه کوتاه کردن بروکراسی اداری واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام را نیز ضروری خواند.

کاشفی تصریح کرد: البته در دو سال اخیر چند دو بار آیین‌نامه واگذاری پروژه‌های نیمه تمام اصلاح شده و 50 تا 60 درصد مشکلات آن حل شده و بخش خصوصی نیز پیشنهاداتی برای تسریع این روند دارد.

وی افزود: امیدواریم با این شرایط ظرف امسال و سال آینده شاهد واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به بخش خصوصی باشیم.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، سدها، پروژه‌های راهسازی و بزرگراه‌ها، پروژه‌های حوزه آب و فاضلاب و ... از جمله مواردی است که می‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود.

کاشفی با بیان اینکه ارزیابی‌هایی نیز درباره پروژه‌های نیمه‌تمام کرمانشاه انجام شده، تصریح کرد: چون این پروژه‌ها در اختیار سازمان برنامه و بودجه است، باید این سازمان روند کار را تسهیل کند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار