مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا از تلاش برای افزایش سطح زیرکشت این گیاه در کرمانشاه به 200 تا 300 هکتار خبر داد.
کد خبر: ۶۳۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ 02 August 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دانیال کهریزی  با اشاره به وارداتی بودن 95 درصد از روغن خوراکی کشور، اظهار کرد: بذر پنج درصد روغنی هم که در داخل تولید می شود، وارداتی است.

وی با بیان اینکه ایران در بحث روغن های گیاهی کاملا به خارج وابسته است، ادامه داد: سالانه پنج میلیارد دلار بابت واردات روغن های خوراکی ارز از کشور خارج می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: متاسفانه هیچ گیاه روغنی که در شرایط دیم بتواند رشد کند در کشور وجود ندارد و از طرفی 70 درصد اراضی ما نیز دیم است.

وی تاکید کرد: در این راستا شرکت دانش بنیان بیستون شفا که از جمله شرکت‌های زیر مجموعه دانشگاه رازی است، جهت تولید یک گیاه روغنی که با شرایط زمین های دیم کشور سازگار باشد، اقدام کرد.

مجری طرح ملی کشت گیاه کاملینا با تاکید براینکه این گیاه در بخش هایی از اروپا کشت می شود، افزود: از جمله ویژگیهای گیاه کاملینا مقاومت آن به کم آبی و عدم نیاز به کود شیمیایی و سم می‌باشد.

وی با بیان اینکه این گیاه را به روشهای علمی اصلاح و بومی سازی کرده ایم، گفت: طی چهار سال گذشته با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشکده های کشاورزی توانستیم این گیاه را در 12 استان کشور از جمله استان کرمانشاه کشت و سازگاری آن را تائید کنیم.

کهریزی سطح زیر کشت این گیاه را در استان کرمانشاه تا سال گذشته 10 هکتار اعلام کرد و خاطر نشان کرد: از آنجایی که امسال مجوز سازمان غذا و دارو را برای کشت این محصول دریافت کرده ایم، سطح زیرکشت این محصول را در پاییز به 200 تا 300 هکتار افزایش خواهیم داد.

وی با بیان اینکه "کاملینا" یکی از بهترین محصولات تولید شده توسط دانشگاه رازی است، اضافه کرد: این گیاه در آبان ماه کشت شده و در اردیبهشت برداشت می شود و تاکنون کشاورزان کرمانشاهی با توجه به کوتاهی دوران کشت و نیز هزینه کمتر نسبت به کاشت گندم و جو استقبال بسیار خوبی از آن نشان داده اند.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه با تاکید براینکه امروز در دنیا و به تبع درکشور ما حفظ منابع آبی بسیار مورد توجه قرار گرفته، یادآورشد: در این راستا ضروریست که کشت های کم مصرف را جایگزین کشت های پرمصرف آبی کنیم.

گفتنی است: این گیاه با نام سهیل به ثبت ملی رسیده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار