یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: شرایط اقتصادی کشور امروز بگونه‌ای است که سفته‌بازی بازی بین مردم عمومی شده و همه تلاش می‌کنند هر میزان وجه نقدی که دارند را به دارایی غیرنقدی تبدیل کنند.
کد خبر: ۶۳۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 02 August 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا؛علی حیات‌نیا ، با اشاره به التهاب اقتصاد کشور، اظهار کرد: شرایط طوری است که سفته بازی عمومی شده و همه اقشار جامعه سعی می‌کنند اگر پول نقدی دارند آن را به دارایی‌هایی مانند دلار، ارز، سکه و یا حتی مسکن تبدیل کنند تا ارزش پولشان حفظ شود.

وی یادآوری کرد: شاهدیم مردم به صورت دسته جمعی یک رفتار را آغاز کرده اند که شامل خرید سکه، ارز و ... است و به ایجاد حباب در این بازارها دامن می‌زند.

وی افزود: می‌توان گفت امروز پول ملی نقد به ماده مذابی تبدیل شده که همه تلاش می‌کنند آن را در دست خود نگه ندارند و این پول را به سرمایه‌ای غیرنقدی تبدیل کنند.

این استاد دانشگاه دلیل این امر را انتظارات تورمی فزاینده دانست، بدان معنا که مردم پیش‌بینی می‌کنند همه کالاها و خدمات دچار افزایش قیمت شود و از همین رو خریدهای خود را جلو می‌اندازند.

حیات‌نیا نتیجه این شرایط را وفور پول ملی در بازار دانست که خود به افزایش نقدینگی و ایجاد تورم در بازار دامن می‌زند.

وی استارت و کلید اولیه این مشکلات اقتصادی را ناشی از مسائل سیاسی و تحریم‌ها دانست و ادامه داد: رشد نقدینگی در بازار و انتظارات تورمی فزاینده نیز به این مشکلات دامن زده است.

به گفته این دکترای اقتصاد، همه این موارد در شرایطی رخ می‌دهد که هنوز اتفاق خاصی از نظر شاخص‌های اقتصادی در کشور رخ نداده است.

حیات‌نیا با بیان اینکه دولت نیز طی چند ماه اخیر نتوانسته این انتظارات تورمی فزاینده را کنترل و افکار عمومی را ساماندهی کند، تاکید کرد: حتی برخی از تصمیمات خلق‌الساعه دولت مانند چندگانگی نرخ ارز و قیمت‌گذاری دستوری دلار به التهابات اقصادی دامن زده است.

وی اظهار کرد: تیم جدید بانک مرکزی نیز فعلا برنامه مشخصی برای کنترل وضعیت اقتصادی ارائه نکرده است.

این استاد دانشگاه درباره راهکارهای کنترل این وضعیت، گفت: تعاملات سازنده بین‌المللی اولین موردی است که می‌تواند جو روانی ایجاد شده را کنترل کند.

حیات‌نیا بر لزوم تک نرخی شدن ارز هم تاکید کرد و افزود: ارز تک نرخی باید بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعریف شود، نه به صورت دستوری.

وی خواستار راه‌اندازی سامانه‌ای از سوی دولت برای اجماع نظر کارشناسان اقتصادی شد و عنوان کرد: دولت باید نظر کارشناسان اقتصادی را بگیرد تا بتواند بهترین جهت‌گیری برای کنترل شرایط اقتصادی را اتخاذ کند.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، دولت باید در این مدت از اظهارنظرهای هیجانی و تصمیمات خق‌الساعه که در بازار ایجاد التهاب می‌کند، بپرهیزد.

حیات‌نیا اضافه کرد: اصلاح ساختار مدیریتی دولت خصوصا در بخش اقتصادی نیز می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار