فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه از کاهش ۷۹ درصدی وسعت آتش‌سوزی‌های منابع طبیعی استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: ۷۳ نقطه بحرانی آتش‌سوزی را شناسایی کرده ایم.
کد خبر: ۶۳۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ 30 July 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،سرهنگ عباس بهاری، با بیان اینکه آتش‌سوزی‌های منابع طبیعی هر سال از خرداد آغاز شده و تا نیمه آبان ادامه دارد، افزود: امسال به دلیل بارندگی‌های خوبی که در اردیبهشت داشتیم آتش‌سوزی‌ها دیرتر آغاز شد، اما به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی، خطر گسترش آن به مراتب از سال‌های گذشته بیشتر است.

وی تعداد آتش‌سوزی‌هایی که از اول امسال در منابع طبیعی استان رخ داده را هشت مورد با وسعت 24 هکتار اعلام کرد که این عدد در مدت مشابه سال گذشته 22 مورد و در سطح 116 هکتار بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منایع طبیعی استان کرمانشاه یادآوری کرد: امسال از نظر وسعت آتش‌سوزی‌ها 79 درصد و از نظر تعداد 64 درصد کاهش داشته ایم.

بهاری عمده آتش‌سوزی‌های استان را مربوط به شهرستان‌های با پوشش جنگلی واقع در غرب استان از جمله ثلاث باباجانی، جوانرود، پاوه، گیلانغرب، اسلام آبادغرب و کرمانشاه دانست.

وی از شناسایی 73 نقطه بحرانی در استان بر اساس تجارب آتش‌سوزی‌های سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: در این مناطق 65 دیده‌بان از مردم بومی محل را به کار گرفتیم تا آتش‌سوزی‌ها را زودتر به ما اطلاع دهند.

به گفته این مسئول، تلاش شده در این نقاط بحرانی از ظرفیت جوامع محلی، سازمان‌های مردم نهاد و بسیج بیشتر استفاده شود.

بهاری از برقراری بیمه برای مردم بومی که برای اطفای حریق پای کار می‌آیند هم خبر داد تا در صورت بروز آسیب، مشکلی وجود نداشته باشد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمانشاه با اشاره به محدودیت‌های امکانات و منابع مالی که در حفاظت از منابع طبیعی وجود دارد، یادآوری کرد: از وسعت 2.5 میلیون هکتاری استان کرمانشاه یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع و 572 هزار هکتار جنگل است که 70 درصد وسعت استان را شامل می‌شود.

بهاری با بیان اینکه بر اساس استانداردها برای 10 هزار هکتار مرتع یک نفر و هر پنج هزار هکتار جنگل نیز یک نفر نیاز داریم، ادامه داد: تعداد نیروها در کرمانشاه بسیار کمتر از میزاناستاندارد است.

وی از آماده‌باش 39 تیم برای حفاظت از منابع طبیعی کرمانشاه خبر داد و خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت‌ها و کمبودهایی که داریم با سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها مانند نیروهای انتظامی و نظامی، فرمانداران، مقامات قضایی و ... نیز هماهنگی‌های لازم را برای اطفای حریق انجام داده ایم.

به گفته این مسئول، با هلال احمر نیز هماهنگی لازم برای استفاده از بالگرد انجام شده، اما پرواز بالگرد نیز محدودیت‌های خود را دارد و شب‌ها امکان پرواز ندارد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کرمانشاه درباره علت اصلی آتش‌سوزی‌های استان نیز تاکید کرد: دلیل 98 درصد موارد آتش سوزی عامل انسانی است.

بهاری سهم گردشگران را 65 درصد، سوزاندن پس چر مزارع را 15 درصد، درگیری‌های قومی و قبیله‌ای را 14 درصد، سهل انگاری نیروهای نظامی و انتظامی را چهار درصد و مابقی را نیز مربوط به سایر عوامل دانست.

وی در پایان از مردم خواست هرگونه آتش سوزی، تصرف و مسائل مربوط به منابع طبیعی را با تلفن شبانه‌روزی 1504 در میان بگذارند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار