شب شعر شاعران شرق فارس و آیین رونمایی از مجموعه شعر «خبر دادند میایی» مسعود غضنفری در نی ریز برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر،
کد خبر: ۶۳۶۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲ 29 July 2018

تابناک فارس به نقل از مهر: در ابتدای این مراسم که همزمان با جشن زادروز حضرت علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شد، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد نی ریز، گفت: در فرهنگ ما ایرانیان، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می شود، کودک در گهواره لالایی می شنود و از همان آغاز با شعر انس می گیرد و پس از مرگ نیز آرایه مزارش شعری است که برای او می سرایند.

فاطمه قرایی افزود: این آمیختگی با شعر و تاثیری که بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می گذارد، ضرورت پرداختن به آن و اهمیت پاسداری از حریم این عنصر اعجاز آفرین را بیشتر روشن می سازد.

وی ادامه داد: گمان نمی کنم کسی در این واقعیت تردید داشته باشد که ادبیات معاصر ایران در سطح بین المللی بسیار گمنام و ناشناخته است.

قرایی به وضعیت ناخوشایند کتاب و کتابخوانی مشابه ادبیات اشاره کرد و گفت: کتابخوانی در کشورمان هیچگاه وضعی چنین پژمرده و ناخوشایند که امروز دارد نداشته است هر روز در مطبوعات از زبان شهرنشینان و روستاییان از کم آبی و بی آبی سخن به میان می آید ولی هرگز کسی نمی گوید که روستا و شهر ما دچار بحران کم کتابی و بی کتابی و کتاب نخوانی است.

 

سرپرست فرهنگ و ارشاد نی ریز با بیان اینکه برخی جوامع در پشت سرخود هیچ ندارند، نه تمدنی، نه پیشینه فرهنگی قدیمی، افزود: بر مردمان چنین کشورهایی گناهی نیست اگر رفتارهای کنونی فرهنگی آنان درخشان نباشد، اما شگفت خواهد بود مردمانی که کمر تاریخ باستان و میانه آن از سنگینی کتاب های فلسفه، دانش، هنر و ادبیات خمیده است با خواندن و کتاب بیگانه باشد.

دیگر سخنران این آیین رییس انجمن شعر اهل قلم و عضو هیات علمی دانشگاه هم با اشاره به اینکه غزل یعنی سخن عاشقانه گفتن، یادآور شد: غزل در ساختار ادبیات فارسی این سرزمین وجود دارد و غضنفری در شعر نی ریز حرفی برای گفتن دارد، غزل او سنتی و نو است، تلفیق زبان فاخر و امروزی است، عاطفه درون شعر او دیده می شود، تشخص زبانی دارد و تلفیقی شاعرانه و لطیف است که به جان انسان می نشیند.

دکتر فرزانه فروزانی افزود: در غزل های غضنفری تشخص واژه ها کلام او را پر بار و زیبا کرده است.

وی با بیان اینکه صداقت و راستی کلام و احساس غضنفری با شنونده آن همزادپنداری می کند گفت: سخن غضنفری همرنگ وجود ماست مانند غزل های حافظ که از زبان انسانی که نه فرشته است و نه شیطان حرف می زند و این موجب ماندگاری غزل او شده است.

این آیین که با شعر خوانی شعرای شهرهای شرق فارس و اجرای زیبای موسیقی دف و نی احسان جلویز و علی جوهری همراه بود، ویراستار کتاب علی واقفی از داراب هم به به سرایش شعر و روند ویراستاری غزلهای غضنفری پرداخت.

 

در آخر مسعود غضنفری به روند چاپ کتاب اشاره کرد و گفت:غزلیات «خبر دادند می آیی» در برگیرنده ۵۴ غزل است که طی سال های ۹۳ تاکنون سروده شده است؛ این کتاب در ۷۰ صفحه و توسط انتشارات شب چله منتشر شده است.

در این مراسم که ریاست اداره فرهنگ و ارشاد استهبان،استاد پژمان، استاد کمیلی و استاد موسوی مقدم و اهالی قلم شرق فارس حضور داشتند پس از تقدیر از مسعود غضنفری، این کتاب رونمایی شد.

مسعود غضنفری متولد سال ۱۳۳۳ نی ریز و بازنشسته بانک است که از سال ۶۷ سرودن را آغاز کرده است و از سال ۹۳ با عضویت در انجمن ادبی به طور جدی در حوزه شعر به فعالیت خود ادامه می دهد و کتاب غزلیات «خبر دادند می آیی» اولین کتاب شعر اوست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین یادشده با حضور مسئولین، هنرمندان و شاعرانی از شهرهای استهبان، داراب، فسا، جهرم و لارستان در سالن آمفی تئاتر نی ریز برگزار شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار