آشنایی با جاذبه های طبیعی کرمانشاه:
روستای کندوله از توابع بخش دینور شهرستان صحنه کرمانشاه که در ۵۲ کیلو متری شهر صحنه و ۷۵ کیلو متری مرکز استان (کرمانشاه) قرار گرفته است.  روستای کندوله در ناحیه کوهستانی استقرار یافته است.
کد خبر: ۶۳۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ 22 July 2018

به گزارش تابناک،اب و هوای کندوله  معتدل و کوهستانی است. بر اساس نتایج سر شماری سال 1385 جمعیت روستا 1500 نفر بوده است. درامد اکثر مردم روستا از از باغداری و دامداری تامین می شود.در این روستا قالی بافی نیز رواج دارد.

روستای کندوله در کوه پایه استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکز دارد.روستا معابر عریض داردو در برخی از انها درختان بلندو نهرهای اب فضای دلپذیری را به وجود اورده است. تاکستان های زیبا و متعددی که در فصل تابستان خوشه های انگور از تاکهای ان اویزان میشود مناظری بسیار جذاب پدید اورده است وهمچنین باغات پلکانی واقع شده در دامنه کوه بر غنای این مناظر افزوده است.

در 26 کیلو متری روستا دشت پهناور و معروف دینور واقع شده است. این دشت به لحاظ مناظر طبیعی ؛بسیار زیبا و منحصر به فرداست. انواع درختان کیکم-بلوط- گویج-بلالوک-ارژن و همچنین پونه-گل گاوزبان-گل کبود-گل ختمی-بو مادران وگون که مصارف دارویی نیز دارند، دشت دینور را به ویژه در بهار و تابستان به بهشتی زیبا مبدل می سازند.این دشت زیستگاه انواع پرندگان و جانورانی مانند کبک ، تیهو، گرگ ، روباه و خرگوش است.

در حوالی دهکده کندوله بقعه نور بخش واقع شده است که محوطه اطراف ان به عنوان گورستان روستا مورد استفاده قرار می گیرد. قلعه مروان بر بالای کوه لمه قه لا(سیه قلعه) در شمال شرقی کندوله واقع شده و مردم کندوله معتقدند که این قلعه محل پنهان مروان خلیفه اموی بوده است.قلعه مروان از اثار تاریخی این روستاست.

مهمترین صنعت دستی و هنری مردم روستا، بافت انواع قالی  با طرح های بومی (بر گرفته از طرح های کردی)و طرح های غیر بومی است و جنبه صادراتی دارند.

پوشاک زنان و مردان این روستا لباس کردی محلی است. ازانواع غذاهای متداول در این روستا میتوان به دوغینه، آش شلغم، آش ترش و نوعی دلمه محلی اشاره کرد. این روستا از طریق شهرهای کرمانشاه ، صحنه و کامیاران قابل دسترسی است. 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار