سارا شاه آبادی در گفتگو با تابناک:
مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی کرمانشاه گفت:بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می شود.
کد خبر: ۶۲۸۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ 10 July 2018

سارا شاه آبادی در گفتگو با خبرنگار تابناک افزود:این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، هموارهاز دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد:بروسلا که ایجاد کننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

 مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی کرمانشاه اظهار داشت:بیماری تب مالت از راه تنفسی (هوای آلوده آغل)، از راه خوراکی (شیر و لبنیات غیر بهداشتی و گوشت و بافت نیم پز دام) و از راهپوست زخمی و مخاط (هنگام شیر دوشی، ذبح دام، لمس حیوان بیمار، تماس با اشیاء آلوده) می‌تواند از حیوان به انسان منتقل شود.

شاه آبادی تصریح کرد: علائم و نشانه‌های تب مالت شامل طی ۳ مرحله در شخص ظاهر می‌شود گفت: ۳ ماه اول بیماری مرحله حاد و مرحله زودرس است که تب، بی اشتهایی.تعریق شبانه، سردرد، درد بدن و درد زانو یا سایر مفاصل از علائم آن می‌باشد.


وی افزود:واکسیناسیون دام‌ها و کنترل بیماری دردام، شستشوی صحیح دست‌ها (با آب و صابون) بعد از تماس با محیط آلوده، استفاده از لباس کار، کفش مخصوص و ماسک درهنگام ورود به محلزندگی دام‌ها، استفاده از دستکش برای پاک کردن و قطعه قطعه کردن گوشت، استفاده از دستکش شیردوشی، دستکش بلند زایمان (تا آرنج)، دستکش کار در آغل برای جمع آوری فضولاتو ماسک و عینک محافظ چشم، ضدعفونی کردن محل زایمان دام، کف کفش‌ها و لاستیک ماشین‌هایی که به محل نگهداری دام‌ها وارد و خارج می‌شوند، "ظروف" حمل و نقل و نگهداریشیر دام و کشتارگاه‌ها بطور منظم را از جمله اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به تب مالت در انسان برشمرد.

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه  مؤثرترین راه پیشگیری از بیماری تب مالت را استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه دانست و گفت: میکروب شیر با جوشاندن از بین می‌رود ضمن اینکه به یاد داشته باشیدفریز کردن مواد غذایی این میکروب را نابود نمی‌کند.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار