یک روانشناس کودک گفت: خانواده‌ها نباید وقت بازی کردن را از اوقات فراغت کودکان بگیرند.
کد خبر: ۶۲۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸ 01 July 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،عظیم عظیمی  با ارائه تعریفی از اوقات فراغت، اظهار کرد: این اوقات زمانی است که دانش‌آموزان دیگر مباحث تحصیلی ندارند و می‌توانند به سایر کارهای مورد علاقه خود بپردازند.

وی با بیان اینکه اوقات فراغت دانش آموزان باید به شیوه مناسبی پر شود، افزود: برخی از خانواده‌ها کودکان را در فصل تابستان کاملا رها می‌کنند و هیچ برنامه خاصی برایش در نظر نمی‌گیرند.

این استاد دانشگاه سراسیمه و سرگردان شدن را از پیامدهای خالی ماندن اوقات فراغت کودکان دانست که باعث می‌شود آنها برای پر کردن وقت خود سراغ برنامه‌ها و کارهایی بروند که به آنها ضرر روانی، اجتماعی و حتی جسمی می‌زند.

عظیمی خاطرنشان کرد: فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای که امروز بسیار رایج شده از جمله مواردی است که کودکان را به خود جذب می‌کند و اعتیادآور هم هست.

وی با اشاره به پیامدهای اعتیاد به فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای، عنوان کرد: در بسیاری از موارد بازی‌ها همراه با خشونت و هیجان زیاد است که این هیجان زیاد و مستمر هم افراد را دچار اختلال هیجانی می‌کند و هم بر غدد درون‌ریز و برون‌ریز آنها اثر می‌گذارد.

وی افزود: به علاوه فضای مجازی و رایانه کودکان را از واقعیت‌های اجتماعی دور کرده و از رشد اجتماعی که لازمه ارتباطات آنها در آینده است، جلوگیری می‌کند.

این روانشناس کودک ادامه داد: گروه دیگر خانواده‌هایی هستند که بدون توجه به خواسته و علاقه کودک تمام وقت او را با کلاس‌های مختلف پر می‌کنند که این کار نیز اشتباه است و باعث خستگی و دلزدگی کودک می‌شود.

عظیمی معتقد است، برنامه‌های اوقات فراغت کودکان باید بگونه‌ای باشد که حتما زمانی برای بازی و سرگرمی کودک در آن دیده شود و به هیچ عنوان زمان بازی کودک در این برنامه‌ها حذف نشود.

وی زمان کافی برای بازی و سرگرمی کودکان را پنج تا شش ساعت در روز دانست و گفت: کودکان باید در این مدت همراه خانواده به طبیعت بروند، با گروه‌های همسال خود بازی کنند و خصوصا به کلاس‌های ورزشی که برای بدن آنها مفید است، بروند.

به گفته این استاد دانشگاه، حضور در برخی برنامه‌ها که علاوه بر بازی بعد آموزشی هم دارد مانند قصه‌گویی، چرتکه و .... نیز می‌تواند برای اوقات فراغت دانش‌آموزان مفید باشد.

عظیمی گفت: بازی و سرگرمی نقش بسزایی در بلوغ فکری و ایجاد خلاقیت در کودکان دارد.

وی سپس از اهمیت توجه به خواست و سلیقه خود کودکان در پر کردن اوقات فراغت هم یاد کرد و افزود: برنامه‌های اوقات فراغت باید با توجه به خواست و علاقه خود کودکان تنظیم شود، نه خواست و علاقه پدر و مادر.

این استاد دانشگاه توجه به استعداد دانش‌آموزان را نیز ضروری خواند و عنوان کرد: متاسفانه والدین کمتر با مراجعه به یک مرکز مشاوره تخصصی نسبت به استعدادیابی فرزند خود اقدام می‌کنند تا برنامه های اوقات فراغت را بر اساس استعدادی که کودک دارد، بچینند.

این روانشناس کودک از خانواده‌ها خواست از چشم و هم‌چشمی در پرکردن اوقات فراغت فرزندانشان خودداری کنند که آسیب جدی برای فرزند آنها به دنبال خواهد داشت.

عظیمی درباره حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درسی در اوقات فراغت نیز گفت: این یک عادت نادرست است که از روز اول توسط عده‌ای سودجو ایجاد و اکنون بین خانواده‌ها مرسوم شده است.

وی کلاس‌های فوق برنامه درسی را فقط برای دانش آموزانی دانست که از نظر درسی ضعیف و یا دارای اختلال یادگیری هستند و اظهار کرد: با شرایطی که اکنون ایجاد شده ممکن است یک سری از دانش‌آموزان در فصل تابستان به کلاس های درسی بروند و با تمرین و تکرار در یک درس قوی شوند و در این بین دانش آموزانی که استعداد زیادی هم دارند جا بمانند، به این جهت نمی توان دانش‌آموزان را به نرفتن به کلاس‌های درسی در فصل تابستان توصیه کرد، مگر اینکه تمام خانواده‌ها با هم قید این کلاس‌ها را بزنند.

این استاد دانشگاه درباره آموزش‌های فنی و حتی سرکار رفتن کودکان در فصل تابستان نیز افزود: اگر سر کار رفتن با وارد کردن فشار به کودک باشد به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، اما در مواردی که فرد رشد کافی کرده و به بلوغ رسیده، اگر مشکلی برای زمان تفریح و بازی او ایجاد نمی‌شود می‌تواند به خواست خود سراغ برنامه‌های به این شکل برود.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار