هنرمند سازنده زیورآلات سنتی گفت: فرهنگ خرید صنایع دستی بین مردم جانیفتاده و اطلاع رسانی مناسبی هم درخصوص آن در کشور انجام نگرفته است.
کد خبر: ۶۱۷۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ 10 June 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،یدالله محمدی به مناسبت روز صنایع دستی ، با بیان اینکه اکثر مردم قدرت خرید صنایع دستی را ندارند، اظهار کرد: خرید صنایع دستی و بویژه زیورآلات سنتی در سبد خرید اکثر مردم قرار ندارد و با توجه به قیمت بالای بسیاری از این صنایع دستی و نیز مشکلات اقتصادی موجود، اکثر مردم نمی توانند این کالاهای زینتی را خریداری کنند.

وی تاکیدکرد: هنرمندان صنعتگر برای تولید هرکدام از آثار منحصر به فرد خود، با توجه به تجربه ای که طی سالها کسب کرده اند وسواس بسیاری به خرج می دهند، لذا انتظار دارند اثر تولید شده را به قیمت مناسبی به فروش برسانند.

دارنده پنج نشان اصالت از یونسکو افزود: متاسفانه یکی از مهمترین دلایل کسادی بازار صنایع دستی در کشور عرضه گسترده کالاهای چینی و رغبت مردم به خرید این کالاها به دلیل ارزانی آنهاست.

وی با اشاره به اینکه کالاهای چینی ظاهری زیبا دارند اما با کیفیت نیستند، عنوان کرد: گرایش مردم به خرید این کالاها باعث شده تا بازار صنایع دستی داخلی روز به روز دچار رکود بیشتری شود.

این هنرمند سازنده زیور آلات سنتی یادآورشد: از آنجایی که بیشتر مواد اولیه ساخت زیورآلات سنتی را از خارج از استان و یا حتی خارج از کشور تهیه می کنیم، به ناچار قیمت این صنایع دستی بالاست.

وی گرانی ارز را نیز باعث افزایش قیمت صنایع دستی و رکود بازار آن عنوان کرد و افزود: برای مثال در طی این سالها قیمت انگشتر 100 هزار تومانی به 500 هزار تومان افزایش پیداکرده و اکثریت مردم قدرت خرید آن را ندارند.

محمدی در ادامه با اشاره به فعالیت 60 هنرمند در رشته زیور آلات سنتی در استان، گفت: با روند کنونی تا چند سال دیگر تعداد این افراد به تعداد انگشتان یک دست کاهش پیدا می کند.

وی همچنین درخصوص پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنعتگر نیز گفت: سنگ اندازی دستگاه های متولی و بانک ها جهت پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنعتگر به شکلی است که از دریافت آن منصرف می شوند.

این فعال عرصه صنایع دستی افزود: متاسفانه در کشور ما به هنرمندان صنعتگر و محصولات تولیدی آنها چندان بها و ارزش داده نمی شود، از این رو به مرور شاهد منسوخ شدن بسیاری از صنایع دستی هستیم.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر اطلاع رسانی مناسبی در خصوص صنایع دستی کشور با وجود سابقه و پیشینه بسیار آن انجام نمی گیرد و فرهنگ خرید صنایع دستی در میان مردم ما جا نیفتاده است.

محمدی با بیان اینکه در استان کرمانشاه نیز تنها دو نمایشگاه دائمی عرضه صنایع دستی وجود دارد که کافی نیست، یادآور شد: باید عرضه محصولات صنایع دستی خود را در سایر استانها و حتی در خارج از کشور داشته باشیم.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار