کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه توصیه کرد: افراد از خرید بامیه‌های قهوه‌ای رنگ خودداری کرده و زولبیا و بامیه شفاف بخرند.
کد خبر: ۶۱۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ 24 May 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،بهمن خدادادیان، با بیان اینکه رنگ زولبیا و بامیه تازه شفاف است، گفت: توصیه می‌شود افراد از خرید بامیه‌های قهوه‌ای رنگ اجتناب کنند، زیرا این نوع بامیه‌ها معمولا در روغن‌های چند بار استفاده شده سرخ می‌شوند تا رنگ آنها قهوه‌ای شود.

این کارشناس بهداشت محیط با بیان اینکه برخی از رنگ در تهیه زولبیا و بامیه استفاده می‌کنند، گفت: تهیه زولبیای رنگی تخلف بوده و با آن برخورد می‌شود.

وی افزود: برخی ادعا دارند که از رنگ‌های خوراکی و آبمیوه‌های طبیعی یا آبلیمو برای رنگ زولبیا و بامیه استفاده می کنند، اما این مواد نیز در تغییر دما با محتویات زولبیا و بامیه فرآیند شیمیایی می دهد و ترکیبات آنها تغییر می کند که خطرناک است.

خدادادیان بر خرید زولبیا و بامیه از مراکز معتبر تاکید کرد و افزود: افراد هنگام خرید باید دقت داشته باشند زولبیا و بامیه حالت ترد و تازه داشته باشد و خشک نباشد.

وی در ادامه با اشاره به وجود 450 قنادی و کارگاه شیرینی‌پزی در سطح شهرستان کرمانشاه، گفت: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان کار این صنف بسیار رونق می‌گیرد در نتیجه حساسیت ویژه در بازرسی از آن وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر 73 کارشناس بهداشت محیط کار بازرسی از صنوف را انجام می‌دهند که دراین میان صنوفی مانند قنادی و کبابی‌ ها بصورت ویژه بازرسی می شوند.

خدادادیان به استفاده از تجهیزات مدرن در بازرسی‌ها اشاره کرد و گفت: با استفاده از این تجهیزات می توان روغن چند بار استفاده شده را تشخیص داد.

وی با اشاره به استفاده از جوش شیرین توسط برخی افراد سودجو در پخت زولبیا و بامیه، گفت: جوش شیرین حالت پف کرده به زولبیا و بامیه می دهد و ظاهر آن را مشتری پسند می کند و با توجه به مضرات آن، انجام این کار تخلف بوده و با استفاده از دستگاهی که همراه بازرسان است به راحتی جوش شیرین در زولبیا و بامیه تشخیص داده می شود.

وی تاکید کرد: افراد می‌توانند هر نوع مشکل بهداشتی در قنادی‌ها را از طریق سامانه 190 به کارشناسان بهداشت محیط گزارش دهند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار