رئیس شبکه دامپزشکی بجنورد نسبت به احتمال بروز و شیوع بیماری مشترک و خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)در این شهرستان خراسان شمالی هشدار داد.
کد خبر: ۶۰۷۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ 19 May 2018

دکتر رضا رحیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد: با توجه به شروع فصل گرما که زمان تکثیر و فعالیت کنه های ناقل بیماری است، احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که یک بیماری ویروسی مشترک میان انسان و دام است، افزایش می یابد.
وی گفت: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت نکات بهداشتی و اتخاذ تصمیمات لازم بویژه توسط افراد مرتبط با لاشه(گوشت) ضروری است.
رحیمی افزود: بدین منظور تهیه گوشت قرمز مورد نیاز از مراکز مجاز عرضه، توجه به مهر دامپزشکی و برچسب الصاقی بر روی لاشه، رعایت نظافت و بهداشت فردی، خودداری از جداسازی و له کردن کنه های موجود روی بدن دام با دست باید توسط افراد مورد توجه باشد.
وی ادامه داد: باید از کشتار غیرمجاز دام و پرهیز از تماس با دام مشکوک و یا آلوده به کنه اجتناب کرد و همچنین با توجه به حساس بودن ویروس عامل بیماری به حرارت توصیه می شود فرآورده های خام دامی(گوشت و شیر) قبل از مصرف پروسه حرارتی لازم را دیده باشد.
رحیمی همچنین تاکید کرد: با توجه به حساس بودن ویروس عامل بیماری به تغییرات PH توصیه می شود، گوشت قربانی حداقل بمدت 24 ساعت و آلایش خوراکی(دل، قلوه، جگر، کله و پاچه) حداقل 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.
PH معیاری برای سنجش میزان اسیدی یا قلیایی بودن خون است که تاثیر زیادی در سلامت انسان دارد.
وی با بیان اینکه این امر باعث می شود که دوره نعشی آن کامل و PH آن به اندازه کافی کاهش یابد گفت: گوشت استحصالی در کشتارگاه تحت نظارت دامپزشکی زمان لازم جهت کاهش PH را در پیش سرد کشتارگاه صنعتی طی می کند.
رحیمی اضافه کرد: نکات ایمنی و بهداشتی هنگام کار با دام یا لاشه دام از قبیل استفاده از دستکش، لباس کار، ماسک و چکمه نیز باید رعایت شود.
استان خراسان شمالی افزون بر 2میلیون راس دام سبک و 131 هزار راس دام سنگین دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار