معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه ۹۰ درصد از دشت‌های استان دشت ممنوع قلمداد می‌شود، گفت: امروز از مجموعه ۲۳ دشت استان کرمانشاه، ۱۳ دشت ممنوعه اعلام شده است.
کد خبر: ۶۰۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 18 May 2018

به گزارش تابناک به نقل از فارس،محمود‌رضا شهلایی با اشاره به خشکسال‌های 20 سال اخیر، اظهار داشت: میزان بارش در سطح استان کمتر از میانگین متوسط بلندمدت بوده همین امر میزان ذخائر استاتیک آب زیرزمینی را تحت شعاع قرار می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه میزان بارش‌های امسال نیز در استان کرمانشاه کمتر از بلندمدت سال بوده است، ادامه داد: همین موضوع موجب شده ذخایر آب زیرزمینی استان به مخاطره بیفتد.

وی اضافه کرد: به علت عدم بارش‌های مناسب و برداشت‌های غیرمتعارفی که در دشت‌ها صورت گرفته، 90 درصد از دشت‌های استان دشت ممنوع قلمداد می‌شود.

به گفته شهلایی، امروز از مجموعه 23 دشت استان کرمانشاه، 13 دشت، ممنوعه بوده و مابقی نیز دیگر هیچکدام توان آبدهی بیشتر از ظرفیت فعلی را ندارند.

وی در توضیح دشت ممنوع، تصریح کرد: دشت ممنوع به معنای این است که آن دشت پتانسیل خود را از دست داده و امکان توسعه و بهره‌برداری در بخش کشاورزی در آن وجود ندارد.

این مسؤول دشت‌های کنگاور، ماهیدشت، سرپل‌ذهاب، روانسر سنجابی و اسلام‌آباد غرب را از جمله دشت‌های ممنوعه استان دانست و گفت: هر دشت ظرفیتی استاتیک( ظرفیت باقی‌ماند) و ظرفیتی دیگر که توسط بارش‌های سال شارژ می‌شود را دارد که مجاز به بهره‌برداری از این یعنی لایه دینامیکی هستیم.

وی اظهار داشت: سطح آب زیرزمینی با برداشت‌های بی‌رویه افت پیدا کرده و بافت خاک فشرده شده و از سویی دیگر وقتی از آب شیرین زیاد استفاد می‌کنیم جبهه آب شور غلبه می‌کند و کیفیت آب را به هم می‌زند و به همین دلیل دشت‌ها به علت عدم مدیریت صحیح روبه زوال پیش می‌روند.

شهلایی با بیان اینکه مجوز جدید در دشت‌های ممنوع برای حفر چاه داده نمی‌شود، گفت: تنها اجازه کف‌شکنی می‌دهیم یعنی مجوزهایی که از قبل برای 100 متر حفر چاه داده‌ایم با نبود آب مثلا به 120 متر افزایش داده‌ایم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه ادامه داد: حفر چاه غیرمجاز، کاهش بارش‌ها و افزایش دما، خاک را به حالت یک اسفنجی در آورده که به هر میزانی که بارش رخ دهد این جبران صورت نمی‌گیرد و خاک اصلاح نمی‌شود.

 

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار