مدیرگروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش موارد مسومیت با قارچ، از همه افراد خواست امسال از خوردن قارچ خودرو به طور جد خودداری کنند.
کد خبر: ۶۰۴۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ 12 May 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،سارا شاه آبادی  با اشاره به افزایش موارد مسمومیت با قارچ در بهار امسال، گفت: امسال به دلیل شرایط جوی و رعد و برق‌های زیاد، قارچ‌های بسیاری سر از خاک بیرون آورده‌اند که عمده آن‌ها سمی هستند.

وی افزود: متاسفانه استفاده از این قارچ‌ها موجب افزایش موارد مسمومیت با قارچ شده، لذا توصیه می‌شود افراد از مصرف قارچ‌های خودرو در دل طبیعت خودداری کنند.

شاه آبادی تصریح کرد: دقیقا اطلاعی نداریم که چرا امسال اینطور شده و عمده قارچ ها سمی شده‌اند، فقط توصیه ما این است که امسال افراد از خوردن قارچ‌های خودرو اجتناب کنند.

این مسئول در خصوص دست زدن به قارچ‌ها نیز هشدار داد و افزود: سم برخی قارچ‌ها از طریق پوست جذب شده و توصیه می شود افراد از دست زدن به قارچ‌ها خودداری کرده و در این زمینه مراقب کودکان نیز باشند که به قارچ دست نزنند.

شاه آبادی با اشاره به وجود برخی راه‌های سنتی تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی، گفت: برخی مردم معتقدند اگر قارچ مدتی در شیر بماند و شیر سالم بماند و تغییر شکل و رنگ ندهد، قارچ خوراکی است و مصرف آن مانعی ندارد، اما امسال مواردی از مسمومیت را داشتیم که حتی قارچ را قبل از مصرف در شیر قرار داده بودند و مشکلی نداشته، با این وجود باز هم مسمومیت ایجاد کرده است.

وی افزود: حتی روش‌های دیگر هم امسال بی نتیجه بوده و نتوانسته قارچ سمی را تشخیص دهد، بنابراین امسال توصیه اکید این است که افراد از مصرف و دست زدن به هرنوع قارچ در دل طبیعت خودداری کرده و به هیچ عنوان از دستفروشان قارچ خریداری نکنند.

شاه آبادی تصریح کرد: توصیه این است که افراد تنها از قارچ‌های خوراکی بسته بندی شده دارای علامت سیب سلامت استفاده کنند.

وی در ادامه استفراغ، اسهال شدید، سردرد، سرگیجه و تب را از جمله علائم مسمومیت با قارچ سمی عنوان کرد و افزود: این علائم بطور معمول دو ساعت بعد از مصرف قارچ سمی بروز پیدا می‌کند.

شاه آبادی افزود: در موارد شدید مسمومیت نیز تشنج رخ داده و احتمال مرگ افراد وجود دارد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار