نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: جنگ روانی آمریکایی‌ها به آلوده و غیرواقعی کردن بازار ارز در ایران کمک کرد.
کد خبر: ۶۰۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵ 08 May 2018

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم،عبدالرضا مصری ، با اشاره به اینکه عوامل بسیاری در افزایش قیمت ارز مؤثر بوده است اظهار داشت: مهمترین این دلایل وجود نقدینگی بالا در جامعه و عدم وجود سیاست‌های مشوق اقتصادی برای سرمایه‌گذاری است.

وی عنوان کرد: به طور طبیعی زمانی سود بانکی از طرف دولت کاهش یافت جامعه پس‌انداز خود را به سمت و سوی سایر بازارها همچون بازار سکه و ارز هدایت کرد و در ابتدا نیز به نظر نمی‌رسید به این میزان بالا از بازار ارز استقبال شود.

مصری با اشاره به اینکه جنگ روانی آمریکایی‌ها نیز به آلوده کردن این بازار و غیرواقعی بودن آن کمک کردند و اثرات روانی بسیاری داشت گفت: در ایران برعکس تمام دنیا زمانی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد همه تمایل به خرید دارند و زمانی که کاهش می‌یابد همه برای فروش هجوم می‌برند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه دولت تصمیم گرفت قیمت ارز را روی 4200 تومان تثبیت کند تصمیم بسیار مناسبی بود اما این تصمیم براساس سیاست عرضه بود و باید تقاضا نیز مور توجه قرار گیرد.

وی افزود: بازار از نظر افرادی که نیاز ارزی واقعی دارند در حال ثبات یافتن است به این معنا که اکنون ثبت سفارش به طور تقریبی بسیار بهتر از گذشته انجام می‌شود و افرادی که قصد صادرات دارند بین هفت تا 10 روز برای آن‌ها ثبت سفارش می‌شود.

مصری بیان کرد: بانک مرکزی ارز لازم را تخصیص می‌دهد اما برخی از دریافت‌های پراکنده داخل جامعه همچون ارز موردنیاز مسافران میزانی که از طرف بانک تعیین شده پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست و فرد مجبور است مابه‌تفاوت را از بازار تهیه کند و از طرفی با غیرفعال شدن صرافی‌ها این خرید و فروش به ترک موتورسیکلت انتقال پیدا کرده است.

وی افزود: این بازار بسیار مخرب است زیرا یک فروشنده با یک خریدار مواجه می‌شود اما در گذشته که صرافی‌ها فعال بودند یک خریدار به 100 فروشنده مراجعه می‌کرد و همه چیز شفاف و روشن بود و خریدار با مقایسه قیمت دلار و یورو در صرافی‌های مختلف یکی را انتخاب می‌کرد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون خریدار باید ارز خود را از طریق افراد کنار خیابان تهیه کند و به طور طبیعی در این بازار شایعات به طور مرتب رشد می‌کند و ممکن است یک خریدار عجول و نیازمند به فروشنده‌ای سوءاستفاده‌گر برخورد کند و به هر قیمتی حاضر به خرید شود بنابراین این قیمت به عنوان مبنای بازار انتخاب می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت باید این نوسانات را تدبیر و برای عرضه و تقاضا برنامه‌ریزی داشته باشد عنوان کرد: از طرفی عرضه نیز دچار مشکل شده است به این معنا که فردی از خارج از کشور آمده و به دنبال فروش ارز خود است اما به قیمت پیشنهادی حاضر به فروش نیست و این میزان عرضه نمی‌شود و تقاضا افزایش می‌یابد.

مصری گفت: زمانی که فروشنده‌ای ارز خود را به جای بانک در بازار عرضه می‌کند این بازار به طور مرتب دچار تنش می‌شود بنابراین باید سریع‌تر برای نیازهای واقعی با قیمت بازار تدبیری شود و دولت باید این موضوع را مدیریت کند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: 22 اردیبهشت ماه در موضوع قیمت ارز بسیار اثرگذار است و این نوسانات تا آن روز امری طبیعی و حبابی است و باید ببینیم بعد از 22 اردیبهشت چه اتفاق خاصی می‌افتد و بعد از آن برنامه کشور مشخص‌تر می‌شود.

 

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار