عبدالرسول همتی با رد شایعه‌ی مرگ یک بیمار مبتلا به تب کریمه‌ی کنگو در استان فارس، گفت: از ابتدای امسال تاکنون تنها دو مورد مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو در فارس گزارش شده که یکی بهبود یافته و دیگری در بیمارستان نمازی بستری است.
کد خبر: ۶۰۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰ 05 May 2018

تابناک فراس به نقل از ایسنا:عبدالرسول همتی معاون بهداشتی علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه هر دو بیمار مرد هستند، خاطرنشان کرد: زمان شیوع این بیماری ابتدای فصل پاییز است اما در عین حال شهروندان باید با رعایت نکات بهداشتی از خوردن گوشت آلوده خودداری کنند.

همتی با تصریح این نکته که نظارت بر کشتارگاه ها بر عهده سازمان دامپزشکی است، گفت: به دلیل کنترل این بیماری نظارت‌هایی هم توسط مجموعه علوم پزشکی انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مردم تاکید و توصیه کرد که از ذبح دام خارج از مراکز بهداشتی و کشتارگاه‌های تحت نظارت خودداری کنند.

همتی یادآور شد: عامل این بیماری ویروسی به نام کنه است که بر اثر سرایت به افراد، موجب بروز تب کریمه کنگو شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، حسین فرامرزی مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با تشریح دلایل ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: بیماری ویروسی تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو با گزش یک کنه از طریق حیوان منتقل می‌شود که تاکنون در استان فارس هیچ موردی از این بیماری گزارش نشده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه ضروری است مصرف‌کنندگان برای قطعه قطعه کردن گوشت از دستکش استفاده کنند افزود: برای اطمینان بیشتر شهروندان باید فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی خریداری کنند.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماری تب کریمه کنگو، بر روی لاشه دام هیچ‌گونه نشانه‌ای ندارد به همین منظور گوشت باید به مدت 18 تا 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس به مصرف برسد.

فرامرزی بیان کرد: دل و جگر (آلایش خوراکی) باید به مدت 48 ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس به مصرف برسد.

وی افزود: تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو بیشتر در آفریقا، بالکان، خاورمیانه و کشورهای آسیای جنوبی دیده می‌شود و طیف وسیعی از حیوانات وحشی و حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و بز ناقل اصلی این ویروس هستند.

فرامرزی با بیان اینکه پرندگان اغلب نسبت به ویروس مقاوم هستند، بیان کرد: شیوع این بیماری در شترمرغ و کشتارگاه‌های مرغ در آفریقا نیز دیده شده است.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دوره نهفته بیماری بسته به عمق نیش کنه متفاوت است و در صورت گزش عمیق، دوره نهفته بین یک تا سه روز و حداکثر 9 روز طول می‌کشد.

فرامرزی داروهای ضد ویروسی را تنها راه درمان این بیماری عنوان کرد که به صورت خوراکی و وریدی استفاده می‌شوند و گفت: از نظر تامین دارو هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار