معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه، تغییر چهره شهر کرمانشاه به سمت فرهنگی شدن و توسعه این بخش را نیازمند یک عزمعمومی دانست و گفت: برای تحقق این موضوع مهم باید بسیج فرهنگی راه بیافتد.
کد خبر: ۵۹۸۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 29 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا،پریسا محمدی افزود: برای رسیدن به توسعه فرهنگی باید دستگاه‌های اجرایی تاثیرگذار ورود پیدا کنند چرا که توسعه فرهنگی به تنهایی توسطاداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق نمی‌شود.

وی یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی را سرمایه گذاری بر روی کتاب دانست و گفت: همه برای ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه باید تلاش کنند.

او خرید کتاب از سوی دستگاه‌های اجرایی و هدیه آن به کارکنان را یکی از راهکار‌های توسعه کتاب خوانی در بین ادارات دانست و افزود: ادارات دولتی توسعه فرهنگی و ترویجکتابخوانی را باید از خود شروع کنند و بعد به جامعه تعمیم دهند.

او با بیان اینکه سالانه اعتبارات زیادی صرف برگزاری همایش‌ها می‌شود از دستگاه‌های اجرایی خواست یک درصد از این هزینه‌ها را صرف ترویج کتابخوانی در جامعه کنند.

وی یکی از شاخص‌های مهم فرهنگی را حوزه کتاب دانست و افزود: در این حوزه برنامه‌های مختلفی برای انس هرچه بیشتر مردم با کتاب در نظر گرفته شده است.

او یکی از حرکت‌های فرهنگی در استان را معرفی شهرستان اسلام آبادغرب به عنوان پایتخت کتاب ایران ذکر کرد و گفت: از همه ظرفیت‌های ممکن استان برای اینکه این شهر پایتختکتاب ایران شود، استفاده خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: باید از پتانسیل بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد برای تحقق این امر استفاده کرد و با توانمندی و ظرفیتی که اسلام آبادغرب دارد این اتفاق خواهد افتاد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه، در ادامه یکی از برنامه‌های این اداره کل در حوزه ترویج کتاب را آموزش کتابخوانی در روستا‌ها دانست وگفت: معتقدیم کتابخوانی را باید از سنین ابتدایی به کودکان بیاموزیم.

محمدی با بیان اینکه امسال تمام توان خود را برای ارتقای سطح مطالعه و ترویج کتابخوانی به کار می‌بریم، افزود: کتاب هدیه دادن به کودکان و تخفیف در جرایم زندانیان از سویمسئولان استان تعهد شده و امیدواریم با خیزی که ایجاد شده شاهد تحقق این موضوع مهم باشیم.

او به حمایت وزارت ارشاد از ترویج کتابخوانی در استان نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت ازکتاب به کرمانشاه اختصاص یافت.

به گفته او، سال گذشته ۱۲۷ عنوان کتاب توسط نویسندگان کرمانشاهی در بخش‌های مختلف تالیف و چاپ و منتشر شده است.

وی این حمایت را در قالب خرید کتاب از نویسندگان دانست و افزود: حمایت این وزارتخانه چاپ قبل از چاپ تنها هدایت نویسنده است، اما زمانی که به چاپ برسد پس از تایید در شورایخرید کتاب با توجه به تیراژ و مخاطب، تعدادی از کتاب‌ها خریداری می‌شود.

وی با تاکید بر حمایت ادارات و سازمان‌ها از موضوع کتاب گفت: براثر بی توجهی به این حوزه، نویسندگان انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند و تیراژ کتاب‌ها به زیر ۵۰۰ نسخه رسیدهاست.

او اظهار کرد که نویسندگان استان کتاب‌ها را به صورت رایگان توزیع می‌کنند که این بر اقتصاد فعالیت آن‌ها آسیب جدی وارد کرده است.

در استان کرمانشاه که بیش از ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، حدود ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان و بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ روستا سکونت دارند که از این تعداد نیمی ازجمعیت در مرکز استان زندگی می‌کنند.

این استان بافتی قومی و مذهبی دارد و اقوام کُرد، لک، جاف و ترک و همچنین مذاهب و فرق اهل تسنن، تشییع و اهل حق در این استان سکونت دارند.

استان کرمانشاه همچنین ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُردنشین و عرب نشین کشور عراق دارد و می‌توان گفت: جزء استان‌های مهم کشور محسوب می‌شود.

به دلیل تنوع قومی و مذهبی و وجود خُرده فرهنگ‌های فراوان از کرمانشاه به نام هندوستان ایران نام می‌برند، این استان از قدمت و پیشینه تاریخی نیز برخوردار است و سنگ نوشته‌ها

و بنا‌های تاریخی دوران قبل از اسلام و دیگر دوره‌های تاریخی نشان از وجود فرهنگ و تمدن در این دیار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار