رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از سمپاشی رایگان بیش از ۲ میلیون راس دام و ۴ میلیون متر مربع جایگاه دامی در یک سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۵۹۴۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵ 23 April 2018

به گزارش تابناک به نقل ازروابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، دکتر مجید همتی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص عملکرد این اداره کل در سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام، اظهار داشت: انگل های خارجی دام مانند کنه، کک، شپش، پشه و مگس و ... با تغذیه از خون، بافت و پشم دام باعث لاغری، کم خونی، کاهش تولید و تلفات می شود.

وی بیان داشت: این انگل ها موجب انتقال بسیاری از بیماری های دامی و همچنین بیماری های مشترک بین انسان و دام همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سالک، تب 3 روزه، لمپی اسکین، تیلریوز، بابزیوز و آناپلاسموز میشوند.

این مقام مسئول با اشاره به فرا رسیدن فصل بهار، خاطرنشان کرد: در این فصل به دلیل رطوبت بالا، زمان مناسبی برای تکثیر و تزاید این حشرات است، لذا باید مبارزه با آنها در اولویت کار دامداران باشد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه اصلاح و بهسازی جایگاه نگهداری دام را مهمترین راه مبارزه با انگل ها عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه جاهای تاریک، نمناک و دارای شکاف مکان های مناسبی برای تکثیر انگل هاست، دامداران باید نسبت به نورگیر کردن و درزگیری جایگاه های دام اقدام کنند.

دکتر همتی پشم چینی و سم پاشی جایگاه و بدن دام را از دیگر موارد ضروری مقابله با انگل ها برشمرد و گفت: سم پاشی جایگاه و بدن دام باید همزمان و در فصل بهار حداقل دوبار به فاصله 15 روز صورت گیرد، چون در بار اول تخم¬های انگل از بین نمی رود و نیاز به تجدید سم پاشی دارد.

این مقام مسئول با تصریح اینکه سم پاشی باید طبق دستور کارخانه سازنده و با مشورت کارشناس دامپزشکی انجام شود، بیان داشت؛ در یک سال گذشته بدن 100 هزار راس گاو و یک میلیون و 950 هزار راس گوسفند و 4 میلیون متر مربع جایگاه دام به صورت رایگان سم پاشی شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اعتبارات محدود دامپزشکی این میزان تنها جهت مناطق مرزی، روستاهای محروم، مناطق پر خطر و ترویج فرهنگ سم پاشی است و خود دامداران نیز باید در سایر مناطق اقدام به سم پاشی کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار