رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان کرمانشاه گفت: بالا نرفتن قیمت خرید تضمینی گندم، کاهش سطح زیر کشت گندم را در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۵۹۱۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹ 16 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،خسرو زرافشانی ، با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر عدم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در مقایسه با سال گذشته، بالا نرفتن قیمت خرید تضمینی گندم را به هیچ عنوان منطقی ندانست و گفت: امسال حداقل باید 20 درصد به نرخ خرید تضمینی گندم اضافه شود.

این فعال بخش کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم در سال گذشته را 1300 تومان عنوان کرد و افزود: این قیمت امسال برای گندمکاران مقرون به صرفه نیست.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان کرمانشاه با اشاره به افزایش قیمت نهاده های کشاورزی در مقایسه با سال زراعی گذشته، گفت: گرچه ممکن است قیمت تعدادی از نهاده ها که مدیریت آنها با دولت بوده افزایش پیدا نکرده باشد، اما چنین توجیهی برای ثابت ماندن قیمت خرید تضمینی گندم منطقی نیست، چراکه قیمت نهاده‌هایی مثل کودهای مورد نیاز گندمکاران و ماشین آلات کشاورزی متناسب با نرخ تورم افزایش داشته است.

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان کرمانشاه در ادامه با اشاره به راندمان بالای کشت های دیگری مثل کشت سیب زمینی، پیاز، صیفی جات و... در مقایسه با کشت گندم، گفت: راندمان بالای تولید، این کشت ها را برای کشاورزان در مقایسه با کشت گندم جذاب تر خواهد کرد و گرایش گندمکاران به کشت های این چنینی به جای کشت گندم در سنوات آتی را گریزناپذیر خواهد کرد.

زرافشانی سپس اظهار کرد: دولت در تصمیم گیری برای عدم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری وضعیت کشاورزان را نادیده گرفته که این موضوع در کاهش سطح زیر کشت گندم در سال آینده و نهایتا حذف کشت گندم از لیست کشت کشاورزان در سنوات آتی اثرگذار خواهد بود.

وی تصریح کرد: تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم و پس از آن عدم افزایش قیمت در مقایسه با سال گذشته در کنار تاخیر شش ماهه در پرداخت مطالبات گندمکاران در سال گذشته، کشاورزان را ناگزیر به حذف کشت گندم از لیست کشتشان در آینده خواهد کرد.

زرافشانی سپس از دولت خواست تا در تصمیم گیری های اینچنینی نظر فعالان بخش کشاورزی مثل نظام های صنفی و تشکل‌های بخش کشاورزی را هم در نظر داشته باشد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار