رئیس شورای ملی نخود ایران خواستار جلوگیری از واردات بی‌رویه نخود به کشور برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی شد.
کد خبر: ۵۹۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ 15 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،ناصر مرادی ، با اشاره به عدم تعادل بازار نخود در پی واردات بی رویه نخود به کشور، گفت: قیمت پایین نخود‌های وارداتی و تعرفهجزیی پنج درصدی برای واردات نخود، بازار نخود تولید داخل را کساد کرده و ادامه این روند نخودکاران کشور را از کشت این محصول در سال‌های آتی دلسرد خواهد کرد.

وی گفت: در حال حاضر نخود وارداتی با قیمت پایینی در داخل کشور عرضه می‌شود، به نحوی که نوع فلافلی آن با قیمت هر کیلوگرم ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان و نوع مرغوب آن باقیمت کیلویی ۴۲۰۰ تومان عرضه می‌شود که این امر توان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی گرفته است.

مرادی عنوان کرد: در حال حاضر قیمت نخود تولید داخل که تا ماه‌های گذشته به ازای هر کیلوگرم بین ۶۵۰۰ تا هفت هزار تومان بود به حدود پنج هزار تومان رسیده و اگر فکری بهحال واردات نخود نشود، افت شدید قیمت نخود تولید داخل را شاهد خواهیم بود.

رئیس شورای ملی نخود ایران دو پیشنهاد برای حمایت از نخودکاران داخلی داشت و خواستار ممنوعیت کامل واردات نخود به داخل کشور و یا در نظر گرفته شدن تعرفه ۵۰ درصدیبرای واردات این محصول به داخل کشور شد.

وی اضافه کرد: در صورت اجرایی شدن یکی از این دو پیشنهاد قیمت نخود وارداتی با قیمت نخود داخلی برابری خواهد کرد و همین موضوع می‌تواند در جلوگیری از متضرر شدننخودکاران داخلی اثرگذار باشد.

مرادی با اشاره به آغاز فصل برداشت نخود از حدود دو ماه آینده، ابراز امیدواری کرد: تا آن زمان مشکلات مربوط به واردات بی‌رویه نخود حل شده باشد.

مرادی سپس اشاره‌ای هم به بازارپسندی بالای نخود تولید داخل کشور در گذشته داشت و افزود: این نخود به دلیل طعم و مزه، خوش پخت‌بودن و درصد بالای پروتئین بازارپسندیبالایی به ویژه در خارج از کشور داشت که متاسفانه ممنوعیت دو تا سه ساله صادرات نخود در سال‌های گذشته باعث شد تا نخود تولیدی کشور بازار خود را بین مردم کشور‌های مختلفو از جمله پاکستانی‌ها از دست بدهد و همین موضوع صادرات نخود را با چالش مواجه کرده است.

مرادی اضافه کرد: از دیگر سو تولید نخود در کشور‌های دیگر اغلب به صورت مکانیزه و در اراضی زراعی بزرگ انجام می‌شود که این موضوع تولید نخود در آن کشور‌ها را با هزینهکمتری همراه کرده و همین باعث از دست دادن بازار‌های صادراتی شده است.

وی افزود: بسته بندی سنتی و مجهز نبودن سیستم‌های بسته بندی داخل کشور به دستگاه‌های لیزر برای بسته بندی بر اساس سایز و رنگ از دیگر مسائلی است که صادرات نخود به دیگرکشور‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

مرادی در ادامه اشاره‌ای هم به روند نزولی صادرات نخود در سنوات گذشته داشت و افزود: در سال‌های ۹۳، ۹۴، ۹۵ و شش ماهه نخست سال ۹۶ میزان صادرات نخود کشور بهتریتب ۳۶ هزار و ۸۹۸ تن، ۲۸ هزار و ۳۵۰ تن، هشت هزار و ۵۹۵ و ۵۵۲۵ تن بوده است.

وی در مقابل روند واردات نخود به داخل کشور را در سنوات گذشته صعودی دانست و اظهار کرد: در سال‌های ۹۳، ۹۴، ۹۵ و شش ماهه نخست سال ۹۶ به تریتب میزان واردات نخودبه داخل کشور شش هزار و ۲۰۵ تن، ۲۴ هزار و ۵۴۵ تن، ۸۹ هزار و ۴۶۳ تن و ۸۸ هزار و ۶۶۱ تن بوده است.

رئیس شورای ملی نخود ایران سپس با بیان اینکه سالانه به طور میانگین بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار هکتار نخود در کشور کشت می‌شود، میزان تولیدات سالانه نخود کشور را بین ۳۰۰ تا۳۵۰ هزار تن اعلام کرد.

مرادی با بیان اینکه سرانه مصرف نخود در کشور دو کیلوگرم در سال است، میزان مصرف سالانه نخود در کشور را حدود ۱۶۰ هزار تن اعلام کرد.

مرادی افزود: سالانه بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تن مازاد تولید نخود داریم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حداقل نیمی از نخود تولید شده در سال زراعی گذشته روی دست کشاورزان مانده و به فروش نرفته است.

رئیس شورای ملی نخود ایران در ادامه با تاکید بر اینکه کشت نخود نیاز به حمایت دارد، از کشت نخود به عنوان یک کشت با صرفه اقتصادی به ویژه در شرایط کم آبی و بحران آب نامبرد.

مرادی افزود: نخود نیاز آبی خیلی کمی دارد، به نحوی که دو بار بارندگی برای این محصول کافی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار