مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: از ۲۰ اسفند سال گذشته تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش و تایید نشده است.
کد خبر: ۵۸۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 10 April 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،دکتر نادر پرور  اظهار کرد: از ابتدای دی ماه سال گذشته تا ۲۰ اسفند هفت کانون روستایی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استانکرمانشاه شناسایی و تایید شد، اما از آن زمان تاکنون هیچ کانون دیگری از بیماری در استان دیده نشده است.

پرور با اشاره به معدوم سازی ۱۴۳۲ قطعه مرغ بومی دراین هفت کانون، از پرداخت کامل خسارت‌ها به روستائیان خبر داد.

به گفته مدیر کل دامپزشکی کرمانشاه مجموع خسارت پرداختی به روستاییان در پی معدوم سازی مرغ‌های بومی آن‌ها حدود ۶۰ میلیون تومان بوده است.

پرور گفت: تاکنون تمامی موارد شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه از سویه (H۵N۸) بوده است.

پرور سپس با بیان اینکه در یک سال گذشته بیش از یازده هزار مراقبت و بازدید علیه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه انجام گرفته، افزود: در جریان این بازدید‌ها۸۵۲۳ مورد آزمایش سرولوژی، ۲۹۳۵ آزمایش نمونه بافتی و ۵۷۳۵ مورد آزمایش ملکولی (PCR) در بین طیور انجام گرفته که بجز هفت موردی که مثبت شده‌اند، بقیه آزمایش‌هامنفی بوده است.

مدیر کل دامپزشکی کرمانشاه با اشاره به ادامه دار بودن پایش و مراقبت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: بحث پایش و مراقبت بیماری به صورت مستمر هم در حیاتوحش و هم در بین طیور صنعتی و روستایی استان ادامه داشته و این پایش‌ها و مراقبت‌ها را نقطه به نقطه، مرغداری به مرغداری و روستا به روستا ادامه خواهیم داد.

پرور با اشاره به پایش تالاب‌های استان علیه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یادآوری کرد: پایش تالاب‌ها و حیات وحش را نیز با همکاری محیط زیست ادامه خواهیم داد.

پرور در ادامه با اشاره به شناسایی ۱۹ کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه در سال ۹۵، افزود: سال ۹۶ شاهد کاهش تعداد کانون‌های بیماری در استان در مقایسه باسال قبل از آن بودیم.

وی همچنین اشاره‌ای هم به شیوع آنفلوآنزای سویه H۵N۶ در شمال کشور داشت و افزود: این بیماری مشترک بین انسان و پرندگان بوده و تاکنون بجز یک کانون در شمال کشور.هیچ کانونی از این بیماری نه فقط در استان کرمانشاه، بلکه در هیچ استان دیگری دیده نشده است.

مدیر کل دامپزشکی کرمانشاه از مردم هم خواست هرگونه تلفات طیور را با شماره ۱۵۱۲ و یا شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه درمیان بگذارند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار