پژوهشگران سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه در حال اجرای طرح ملی تولید کربن فعال از قیر طبیعی برای نخستین‌بار در سطح کشور هستند.
کد خبر: ۵۷۸۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰ 12 March 2018

به گزارش  تابناک به نقل از فارس علی دارایی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد معادن قیر طبیعی کشور در استان کرمانشاه متمرکز شده است، اظهار داشت: قیر یک ماده هیدرو‌کربوری بوده و می‌توان بسیاری از محصولات کربنی ارزشمند را از آن تولید کرد.

مدیر گروه پژوهشی شیمی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه ادامه داد: با توجه به این ثروت خدادادی در استان کرمانشاه، گروه پژوهشی شیمی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه از سال ۱۳۸۴ بخشی از فعالیت‌های خود را در خصوص فرآوری قیر طبیعی متمرکز کرده که نتیجه آن انجام چندین طرح آزمایشگاهی نیمه صنعتی، ثبت چندین اختراع و چاپ مقالات در کنفرانس های بین‌المللی بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از محورهای شبکه برنامه این گروه در سال‌های(۹۵-۹۲) در خصوص تولید فرآورده‌های صنعتی از قیر طبیعی بود، نتایج بدست آمده از آن تصویب طرح ملی تولید کربن فعال از قیر طبیعی با ظرفیت ۱۰۰ تن در سال با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی و عقد قرارداد پژوهشی با سازمان انرژی اتمی ایران برای تولید گرافیت از دیگر نتایج این شبکه است.

دارایی افزود: با توجه به نتایج بدست آمده و پیشنهاد معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی کشور زمینه فعالیت شبکه برنامه آینده گروه شیمی در سال‌های (۹۷-۱۴۰۰) به‌صورت تخصصی در خصوص فرآورده‌های صنعتی از قیر طبیعی متمرکز شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مصرف کربن فعال در کشور یک‌هزار و ۴۰۰ تن در سال است که فقط ۲۰۰ تن از این مقدار تولید داخل کشور است و بقیه از طریق واردات از کشور های سوئد، هلند، ژاپن، آلمان و چین تامین می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی شیمی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه با اشاره به اینکه کربن فعال یک سری از مواد جذب کننده سطحی با جنسی ذغالی و جنسی کریستالی است که در ساختار داخلی آن روزنه‌های زیادی وجود دارد و در هیچ حلال شناخته شده‌ای حل نمی‌شود، گفت: برجسته‌ترین مشخصه کربن فعال حذف انتخابی آلاینده‌ها است.

وی در پایان، تصریح کرد: ذغال فعال شده کاربرد بسیار فراوانی در فرآیند‌های جذب از فاز مایع و یا فاز گاز دارد که می‌توان به مصارف آن در پالایشگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، آب و پساب، استخراج فلزات با ارزش صنایع دفاعی، دارویی و بهداشتی، شیمیایی، رنگ و رزین نساجی و باف حلال‌ها و مواد شیمیایی اشاره کرد.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار