یک رواشناس با اشاره به هیجان محور بودن رفتارهای نوجوانان، گفت: این هیجانات باید درطول سال تخلیه شود، اما متاسفانه فقط شب چهارشنبه سوری یاد مدیریت آن می‌افتیم.
کد خبر: ۵۷۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶ 12 March 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،عظیم عظیمی ، با بیان اینکه چهارشنبه سوری رسم دیرین وسنتی ایرانیان است، گفت: این شب در سالهای نه چندان دور با جشن و شادی همراه بود، اما در سالهای اخیر شاهدیم استفاده از مواد محترقه در این شب به ویژه توسط نوجوانان و جوانان مراسم چهارشنبه سوری را با مخاطراتی همراه کرده است.

وی افزود: در این شب غالبا شاهد طغیان هیجانات نوجوانان و جوانان هستیم و بعضا افرادی که به لحاظ روانی بیمار و هیستریک هستند نیز بین آنها پیدا می‌شوند که به شدت رفتارهای خطرناکی از خود بروز داده و موجب آسیب خود و دیگران میشوند.

عظیمی با تاکید بر لزوم مدیریت این جریان، گفت: متاسفانه ما همواره شب چهارشنبه سوری یاد کنترل هیجان جوانان و نوجوانان می افتیم، در حالیکه این فرآیند روند طولانی مدتی می طلبد و باید در طول سال روی آن کار شود.

وی افزود: دستگاه‌های آموزشی از جمله آموزش و پرورش و دانشگاه ها و نیز رسانه ها بویژه صدا و سیما باید از مدت‌ها قبل آموزش های لازم در خصوص کنترل هیجان را به جامعه یاد دهند.

عظیمی تصریح کرد: همچنین کارگاه های کنترل هیجان وجود دارد که می‌تواند به نوجوان و جوان ما روش های کنترل هیجان را آموزش دهد تا در مراسمی مانند چهارشنبه سوری شاهد چنین حوادث و رفتارهای هیجانی نباشیم.

این روانشناس یادآور شد: نوجوانان هیجان محور هستند و باید این هیجاناتشان تخلیه شده و مدیریت شود و در همین راستا باید در طول سال فضاهایی برای تخلیه هیجان آنها ایجاد شود و اینطور نباشد که فقط شب چهارشنبه سوری یاد کنترل هیجاناتشان بیافتیم.

عظیمی تاکید کرد: مانع حوادث شب چهارشنبه سوری نمی‌توان شد، مگر از قبل در خصوص مدیریت هیجان و روش های کنترل آن به نوجوانان و جوانان آموزش دهیم.

وی افزود: از طرفی باید اماکن و فضاهایی برای این قشر از جامعه فراهم شود که درطول سال بتوانند تخلیه هیجان داشته باشند و همه هیجان را برای شب چهارشنبه سوری انباشته نکنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار