کد خبر: ۵۷۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵ 25 February 2018

خبرگزاری تابناک : امروزه مقوله توسعه مورد توجه بسیاری از کشورها و دولتمردان است .به زبان ساده تر می توان گفت که توسعه در اصل چیزی جز رضایت مردم نیست از طرفی یکی از ملاک های اصلی در راه رسیدن به توسعه وجود نیروی انسانی کارآمد است به همین دلیل سلامت نیروی انسانی علاوه بر اهمیت فردی نقش بسزایی در روند توسعه دارد.

نظام های بهداشتی درمانی از چه چیزتاثیر می پذیرند؟رضایت عمومی چگونه افزایش می یاید؟هر چند گاها در کانالها و گروه های استانی و شهرستان پاوه نظر سنجی هایی در این باره انجام شده است اما می توان گفت برخورد با این نظر سنجی ها به گونه ای بوده که تاثیر واقعی آن در فضای جامعه لمس نشده است.جدای از اینکه این نظر سنجی ها تا چه حد علمی و معتبر هستند اما می توان گفت تا حدی بیانگر نظر بخشی از جامعه بوده و در مورد بهداشت و درمان می توان گفت که میزان نارضایتی ها در این نظر سنجی ها بالا بوده است.

این سوال پیش می آید که منشا این حجم از نارضایتی ها چیست؟علی رغم اینکه عده کثیری بر این باور هستند که در این سیستم(بهداشت و درمان پاوه) کادر دلسوز و کار آمد در حد توان خود و گاها بیشتر از آن انجام وظیفه نموده اند اما چه شده است که انجام تصمیمات مدیریتی به گونه ای نیست که میزان نارضایتی ها را کم کند؟

به عنوان فردی که از نزدیک شاهد مسائلی در شبکه بهداشت و درمان پاوه بوده ام و با توجه به گفتگوهایی که در این زمینه با افراد این سیستم از نزدیک داشته ام به تعدادی از مشکلات موجود اشاره می نمایم.امیدوارم بیان این مشکلات باعث رفع سریع آنها و توسعه هرچه بهتر و بیشتر بهداشت و درمان در شبکه شود.

۱. عدم پیشرفت پروژه های عمرانی مربوط به بخش بهداشت و درمان که این سیستم را با کمبود شدید فضای فیزیکی مواجه کرده است.

۲.کمبود شدید متخصصین و کمبود امکانات تخصصی، نبود پزشکان متخصصی چون اورولوژی، چشم، ارتوپدی و…

۳.انجام مشاوره های تلفنی به جای ویزیت حضوری بیماران توسط تعدادی از متخصصین آنکال.

لازم به ذکر است که در طرح تحول سلامت هزینه های زیادی به انجام این کار اختصاص داده شده است که در شبکه بهداشت و درمان پاوه این مبالغ بی نظارت پرداخت شده و به نوعی رسالت اصلی را زیر سوال برده است و پرداخت ها کارایی لازم را نداشته اند.

۴.با توجه به تعطیل بودن کلینیک تخصصی در روزهای پنج شنبه و جمعه و عدم تفکیک واحد اورژانس و درمانگاه دربیمارستان می توان گفت که عملا در روزهای آخر هفته ویزیت بیماران تنها توسط یک پزشک در اورژانس انجام می شود که همین خود باعث سرگردانی بیماران معطلی زیادافراد،افزایش ازدحام و افزایش موارد اعزام و ارجاع شده است.و جای سوال است که بالاخره کجا و کی این معضل حل می شود یا اقدامی صورت می گیرد؟

۵.نبود شایسته سالاری در انتصابات سازمانی و عدم توجه به توانایی افراد در بکارگیری آنها در سمتهای مختلف.وجود روابط به گونه ای است که تعداد زیادی از نیروهای متخصص درمان در سمتهای اداری هستند که هیچ سنخیتی با تجربه و تخصص کاری آنها ندارد‌.و این در حالیست که کمبود نیروی با تجربه در بخش درمان دیده می شود.

۶.نبود نظم اداری که نابسامانی را در این سیستم افزایش داده است.همچنین به وضوح مشاهده می شود سمتهای کلیدی و اجرایی در اختیار افراد توانا قرار ندارد و یا اینکه یک نفر چندین سمت را بر عهده گرفته است؟واقعا با کمبود نیروی توانا و کار امد روبرو هستیم یا…. ؟؟؟؟

۷.عدم عدالت در پرداختی ها و وجود تبعیض های فراوان که زمینه ساز دلسردی پرسنل شده است.

۸.وضعیت نابسامان واحد سونوگرافی که همشهریان را برای اخذ نوبت با مشکل مواجهه کرده است در حالیکه دو متخصص در این رشته در شهرستان پاوه حضور دارند.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار