رییس شبکه دامپزشکی شهرستان پاوه از برگزاری کارگاه آموزشی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ویژه بهورزان و مسئولین خانه بهداشت این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۵۶۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲ 19 February 2018

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، دکتر ارسلان حاتمی با اعلام این خبر اظهار داشت: در این کارگاه آموزشی و توجیهی که برای بهورزان ومسئولین خانه بهداشت های روستایی در محل شبکه بهداشت پاوه برگزار شد، درخصوص شناخت و آگاه بودن از خطرات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آموزش های لازم ارائه شد.

وی با تاکید بر اهمیت و لزوم افزایش آگاهی اقشار مختلف در خصوص بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، گفت: در کنار این کارگاه آموزشی تراکت وبروشورهایی در مورد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دربین شرکت کنندگان توزیع گردید.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان پاوه با بیان اینکه عامل بیماری سویه های متعددی دارد، افزود: مخزن ویروس پرندگان وحشی و مهاجر هستند که منبعی غیر قابل کنترل هستند و همچنین علائم بالینی بیماری متعدد و زیاد بوده در نتیجه تشخیص بیماری بدون انجام آزمایشات بسیار دشوار است.

دکتر حاتمی بیان داشت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جزء بیماری های مشترک است و همچنین در صورت بروز موجب تلفات بسیار بالا تا 100 درصد در طیور بومی و مرغداری ها می شود.

وی آموزش و ارتقاء دانش پرورش دهندگان، اطلاع رسانی، اعلام سریع تلفات به دامپزشکی جهت اقدامات واکنش سریع، افزایش امنیت زیستی در مرغداری ها، کاهش تراکم منطقه از جمعیت حساس (پرندگان صنعتی و بومی) افزایش فاصله جوجه ریزی و رعایت اصول بهداشتی قرنطینه ای درحمل و نقل پرنده زنده، کود مرغی ، تخم مرغ و... را از جمله راهکارهای جلوگیری از بروز این بیماری عنوان کرد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان پاوه جلوگیری از عرضه زنده طیور، تشدید اقدامات قرنطینه ای بهداشتی در مرغداری ها، کشتارگاه ها، کارخانجات خوراک دام و طیور، کارخانجات جوجه کشی ها و تشدید اقدامات پایش و مراقبت ،تشخیص سریع، معدوم سازی و دفن بهداشتی لاشه ها را از دیگر راهکارهای مقابله با این بیماری برشمرد.

دکتر حاتمی همچنین از روستاییان و صاحبان پرورش طیور خواست که هرگونه تلفات در طیور را به نزدک ترین مرکز دامپزشکی و یا از طریق شماره تماس چهاررقمی 1512 و یا پیامک 100010001512 به اطلاع کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه برسانند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار