مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از چغندرکارانی که کشت خارج از قرارداد داشته‌اند خواست تا محصول خود را برای فرآوری به کارخانه‌های قند خارج از استان بفرستند.
کد خبر: ۵۵۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ 13 January 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا؛شهریار قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه تاکنون 789 هزار تن چغندرقند از چغندرکاران استان خریداری شده، پیش‌بینی کرد: این میزان در نهایت به 830 هزار تن برسد که در این صورت افزایش 240 هزار تنی تولید در مقایسه با سال زراعی گذشته را در استان خواهیم داشت.

قاسمی افزود: سال زراعی گذشته 590 هزار تن چغندر قند از چغندرکاران استان کرمانشاه خریداری شد.

 

وی با اشاره به افزایش میانگین تولید چغندر قند استان کرمانشاه از 53 تن در هکتار در سال زراعی گذشته به 74 تن در هکتار در سال جاری، گفت: استفاده از ارقام با ظرفیت تولید بالا و مقاوم به بیماری‌‌ها در کنار عمل به توصیه های فنی کارشناسان سبب افزایش عملکرد تولید چغندرقند در استان شده است.

قاسمی گفت: امسال یازده هزار و 200 هکتار چغندر قند در مزارع استان کرمانشاه کشت شده است.

وی رکورد تولید چغندر قند در استان کرمانشاه در سال زراعی جاری را بی سابقه عنوان کرد و افزود: با وجودی که برخی از چغندرکاران خارج از قرارداد کشت انجام داده بودند، اما مجموعه استان و جهاد کشاورزی همه تلاش خود را بکار گرفت تا محصول روی دست زارعان نماند.

قاسمی اضافه کرد: امسال با توجه به کشت خارج از قرارداد برخی از چغندرکاران، در کنار افزایش عملکرد، برای اینکه مشکلی در فرآوری محصولات تولیدی پیش نیاید با تعداد بیشتری از کارخانجات قند خارج استان برای خرید چغندر قند تولیدی توسط کشاورزان قرارداد منعقد شده است.

قاسمی با بیان اینکه امسال حدود 9 کارخانه قند خارج استان خرید چغندرقند تولیدی در استان را بر عهده داشتند، گفت: سال گذشته شش کارخانه قند خارج از استان کار فراوری چغندر قند تولیدی در استان را عهده دار بودند.

قاسمی با اشاره به فرآوری چغندر قند تولیدی در استان در دو کارخانه قند بیستون و اسلام ابادغرب با ظرفیت فرآوری سالانه 340 هزار تن گفت: کارخانه‌های قند داخل استان تنها ظرفیت فرآوری 40 درصد چغندر قند تولیدی در استان را دارند، لذا نیاز به احداث کارخانه سوم در استان کاملا محسوس است.

وی در ادامه با اشاره به آغاز خرید و فرآوری چغندرقند تولیدی در استان کرمانشاه از 15 شهریور ماه، گفت: با توجه به اینکه احتمال کشت خارج از قرارداد چغندر قند توسط زارعان را می دادیم برای اینکه بتوانیم از ظرفیت کارخانه‌های قند استان بیشتر استفاده کنیم، زودتر از سالهای گذشته کار خرید در استان آغاز شد.

وی گفت: احتمالا جمع آوری و خرید چغندر از چغندرکاران استان تا اواخر دی ماه ادامه داشته باشد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به جمع آوری و دپوی بخشی از چغندر قند تولیدی در استان توسط چغندرکاران برای فرآوری آن در کارخانجات داخل استان، از چغندرکارانی که احیانا خارج از قرارداد کشت داشته‌اند، خواست تا از ظرفیت کارخانه های خارج از استان که نماینده قانونی در استان دارند نیز استفاده کنند.

وی با اشاره به خرید 789 هزار تنی چغندر قند از چغندرکاران توسط کارخانجات فرآوری گفت: تنها خرید بین 40 تا 50 هزار تن از محصول تولیدی باقی مانده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در پایان از چغندرکاران خواست برای اینکه مشکلی برای فرآوری محصول تولیدی آنها در سال آینده پیش نیاید، از کشت خارج از قرارداد محصول صرف نظر کنند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار