یک استاد دانشگاه با اشاره به بالا آمدن سطح آب دریاچه ارومیه و برخی از رودخانه ها و منابع آبی در پی زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه عنوان کرد: مشاهدات عینی و ماهواره ای نشان از این دارد که زلزله تغییراتی را در منابع آبی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۵۳۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹ 17 December 2017
 به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دکتر حسین بنکداری در اولین نشست علمی "زلزله، مدیریت بحران، دورنمای آینده" که امروز(26 آذر) در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکه با بررسی های صورت گرفته اغلب رودخانه ها، چشمه ها و منابع آبی قرار گرفته در فاصله 300 کیلومتری کانون زلزله افزایش سطح داشته‌اند، گفت: بررسی های کارشناسی صورت گرفته نشان از این دارد که حتی افزایش سطح آب در دریاچه ارومیه هم پس ازاین زلزله رخ داده است.

بنکداری عنوان کرد: چون آب بالانس دارد، غیر ممکن است زلزله باعث افزایش میزان منابع آبی شده باشد و تنها باعث شده آب از جایی به جای دیگر برود ، لذا پرآب شدن چشمه ها و منابع آبی اصلا خبر خوشی نیست، چراکه قطعا وقتی آب رودخانه ای بیشتر شده رودخانه دیگری کم آب‌تر شده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: جریان آب های زیرزمینی یک خروجی و یک ورودی دارند که دلایل پر آب و یا کم آب شدن این منابع آبی در پی زلزله را هم می توان با جابجا شدن سنگ ها در ارتباط دانست.

بنکداری با اشاره به کدورت آب مناطق زلزله زده پس از وقوع زلزله عنوان کرد: این اتفاق با توجه به احتمال برخورد لایه‌های گسلی و خوردگی سنگ‌ها در لایه های زیرین زمین دور از 
انتظار نیست، کما اینکه احتمال اضافه شدن ترکیبات شیمیایی در پی زلزله و در نتیجه مشتعل شدن آب برخی از چشمه ها هم اتفاق عجیب و غریبی نیست.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت ورود دانشگاه به موضوع زلزله، اظهار کرد: برگزاری نشست های اینچنینی خواهد توانست نقش مهمی در کم کردن اثرات بلایای طبیعی مثل زلزله در آینده داشته باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید مرکز ثقل حل مشکلات جامعه باشد، گفت: دانشگاه رازی کرمانشاه در موضوع زلزله ورود خوبی داشته و امیدواریم این حرکت زمینه ساز ورود جدی تر دانشگاه به حل مسائل و مشکلات جامعه شود.

عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه رازی کرمانشاه اضافه کرد: دانشگاه به این نتیجه رسیده که باید برای حل مسائل استان ورود کند و این مهم در سایه تدابیر خوب رئیس دانشگاه رازی اتفاق افتاده که امیدواریم تداوم داشته باشد و اساتید دانشگاه را به سمت حل مسائل و مشکلات جامعه سوق دهد.

بنکداری دانشگاه را خانه استان عنوان کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی باید به سمت و سویی بروند که حل مشکلات خود را از دانشگاه بخواهند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار