احسان احمدی نصردر گفتگو با تابناک:
دکترای باستان شناسی گفت:عملیات ساماندهی تاقبستان از سال ۹۰ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و زیر نظر کارشناسان استان آغاز شده است.
کد خبر: ۵۳۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶ 17 December 2017
 احسان احمدی نصر درگفتگو با خبرنگار تابناک افزود:فعالیت های مجموعه تاقبستان در بحث گمانه زنی با دو منظور شکل گرفت که اصلی ترین آن حفاظت از این آثار تاریخی بی نظیر دوره ساسانی و دیگری به منظور ثبت جهانی این اثر بود.

وی خاطر نشان کرد:در ثبت جهانی این اثر دو فعالیت حذف الحاقات توسط عوامل انسانی و بازگرداندن مجموعه به هویت اصلی مد نظر قرار گرفت و در ضلع شمال غربی تاق ها، یک ضلع خورد شده وجود دارد که منشاء تشکیل دهنده آبهایی است که به سه چشمه ای که در کناره تاق ها وجود دارد منتقل می شود.

احمدی نصر اظهار داشت: جنس کوه از کات است و به دلیل سنگ های آهکی کوه دارای خلل و فرج است و یکی از اصلی ترین موضوعاتی که تاقبستان را از زمان ایجاد تاکنون تهدید کرده وجود همین آب است که اگر به درستی با این فرآیند عمل نکنیم قطع به یقین آسیب جدی را خواهد داشت.

دکترای باستان شناسی تصریح کرد: در طول سالیان مختلف به واسطه اینکه کف تاق ها بالا آمده بود آب به درستی خارج نمی شد، به طوری که چشمه آبی که زیر نقش میترا در نگاره اردشیر وجود دارد مدفون شده بود و آبهایی که خارج نمی شد به پشت تاق ها بر می گشت و از خلل و فرج آنها در لا به لای نقش نگاره ها خارج می شد.

احمدی نصرافزود: در این فصول با توجه به درجه ذوب و انجماد آب در کرمانشاه و در اثر تغییر ماهیت آب به یخ و افزایش حجم آن با انجماد آب یک تهدید جدی برای نقش نگاره ها بود.

به گفته این دکتری باستان شناسی: در کنار این موضوعات وجود این آب ها باعث ایجاد کاستیک های سفید دور تاق ها می شد که نشان از شوره زدگی و ماحصل وجود آب بود که آب و کاستیک سفید و سبز رنگ از نظر باستان شناسی تاق ها را با تهدید جدی مواجه می کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار