نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: اکیپی از مسئولین نظامی و امنیتی کشور برای بازگشایی مرز "پرویزخان" عازم عراق شدند که امیدواریم تا پایان هفته با خبرهای خوب و دست پر برگردند و شاهد بازگشایی این مرز باشیم.
کد خبر: ۵۳۴۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ 05 December 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،فرهاد تجری ، در خصوص آخرین وضعیت مرز بسته شده پرویزخان، اظهار کرد: مدت زیادی است که خواهان بازگشایی مجدد پرویزخان هستیم، زیرا این مرز موقعیت استراتژیک خاصی دارد، بالاترین تراز صادرات زمینی به عراق از طریق این مرز است و از جمله مرزهای پررونق کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در همین راستا اکیپی از مسئولان نظامی و امنیتی از روز جمعه گذشته عازم عراق شدند، افزود: امیدواریم تا پایان هفته جاری جمع بندی خوبی از رایزنی‌ها صورت گیرد و این اکیپ با دست پر برگردند و مقدمات بازگشایی مجدد مرز پرویزخان فراهم شود.

عضو مجمع نمایندگان استان از پیگیری جدی مسئولین از شخص رئیس جمهور تا وزیر کشور و همچنین مجمع نمایندگان استان برای بازگشایی این مرز یاد کرد و ادامه داد: امیدواریم در آینده خیلی نزدیک نتیجه این پیگیری‌ها را ببینیم و پرویزخان دوباره باز شود.

تجری در خصوص دلایل بسته شدن این مرز نیز تصریح کرد: با توجه به شرایطی که بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق پیش آمد، یکسری محدودیت‌ها برای حوزه اقلیم در نظر گرفته شده که  مرزهای ما را هم تحت تاثیر قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه نباید منافع ملی خود را قربانی بازی و سیاست‌های داخلی کشور عراق کنیم، عنوان کرد: عراق از بعد مراودات تجاری و واردات به ما وابسته است، به علاوه خدمات جمهوری اسلامی ایران هم به دولت مرکزی و هم اقلیم کردستان عراق از گذشته قابل توجه بوده و امروز نباید شان مردم و عزت ملی و نظام را به این شکل پایین بیاوریم که آنها برای ما محدودیت اعمال کنند.

این نماینده مجلس گفت: دولت مرکزی عراق خواهان اعمال یکسری محدودیت‌ها برای اقلیم است که مرز پرویزخان را تحت تاثیر قرار داده، اما ما نباید تحت تاثیر این فشارها و معادلات داخلی عراق قرار بگیریم و منافع خود را به سادگی رها کنیم.

تجری با بیان اینکه استدلال طرف عراقی این است که خیلی به صلاح نیست دو مرز خسروی و پرویزخان به فاصله کم و حدود 50 کیلومتر در حوزه اقلیم کردستان باشد، این موضوع را به نوعی بهانه‌جویی دانست.

وی از پیامدهای بسته ماندن مرز پرویزخان هم یاد کرد و افزود: این مرز در شرایطی هنوز بسته مانده که برخی مرزهای مشابه مانند "باشماق" باز شده و ما هم این استدلال را برای مسئولین مطرح کردیم.

به گفته نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب حدود پنج هزار نفر به صورت مستقیم و 700 تا 800 نفر کارگر به صورت مستقیم در مرز پرویز خان کار می‌کردند که اکنون بیکار شده و تعیین تکلیف این افراد پیگیری جدی مسئولین و نمایندگان را می‌طلبد.

تجری گفت: به علاوه تدام این وضعیت باعث می‌شود بازار خوبی که ما به تدریج در شمال عراق پیدا کرده بودیم در رقابت با سایر کشورها از جمله ترکیه از دست برود و کم کم جایگاه و نفوذ اقتصادی ما در این منطقه تضعیف شود.

وی معتقد است، تضعیف جایگاه اقتصادی، کمرنگ شدن نفوذ سیاسی، فرهنگی و ... را نیز در عراق در پی خواهد داشت. 




 
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار